Provincie Satellietenmodel
Uitbouw satellietenmodel Westhoek
Onderzoeksdomeinen
De druk op het aanbod volwasseneneducatie in de Westhoek is geen nieuw gegeven. In 2020 werd in opdracht van POM West-Vlaanderen in het kader van het ESF-project Versterkt Streekbeleid door het onderzoeksinstituut HIVA (KULeuven) een grootschalige studie uitgevoerd naar de mogelijkheden om de deelname aan levenslang leren in de Westhoek te stimuleren en het aanbod opnieuw te doen toenemen.
Eén van de meest markante resultaten in het onderzoek was de vaststelling dat de deelname aan levenslang leren onder de actieve bevolking (18-64j) in de Westhoek slechts 8,78% bedraagt, terwijl de Europese norm op 15% ligt (WVL: 10,50%; VL: 11,90%).
De problematiek rond levenslang leren is niet los te koppelen van het landelijke karakter van onze regio. We verwijzen o.a. naar een significant lagere bevolkingsdichtheid (173 inw./km² - VL: 488 inw./km²), een voorspelde bevolkingsafname (- 7,4% tegen 2050 – VL: +9,9% tegen 2050) samen met een toenemende vergrijzing (+65: 24,9% - VL: 20,5%), een lagere scholingsgraad (laaggeschoolde NWWZ: 50,6% - VL: 45,5%), een slecht uitgebouwd openbaar vervoersnetwerk (cursisten kunnen zich moeilijk verplaatsen), het wegtrekken van diverse diensten…
We bemerken dat centralisatie buiten de regio én afbouw van het actieve aanbod binnen de regio Westhoek door sommige opleidingsverstrekkers al volop bezig is. Dit bemoeilijkt de samenwerking tussen diverse partners en leidt tot alsmaar grotere verschraling van het aanbod.
Om hierop een antwoord te bieden, willen we graag het satellietenmodel uitbouwen. Dit model werd in bovenvermelde studie van het HIVA naar voor geschoven als de preferentiële oplossing om het aanbod en de deelname aan levenslang leren in de Westhoek opnieuw te doen toenemen.
We willen dit doen door met een ruim en divers netwerk aan betrokken partners in te zetten op intensieve samenwerking en via innovatieve leervormen aan de slag te gaan met lokale noden. Het aanwakkeren van leergoesting en de creatie van een leercultuur staan hierbij centraal. We mikken dan ook op een ruime doelgroep: de burger in het algemeen, maar we willen ook de lokale bedrijfswereld ondersteunen met het uitwerken van bedrijfsgerichte leertrajecten op maat én hebben aandacht voor kwetsbare doelgroepen met méér ondersteuning op maat.
De uiteindelijke doelstellingen zijn het creëren van meer regionaal aanbod en meer deelname aan levenslang leren onder de bevolking van de Westhoek. Deze doelstellingen zijn langetermijn doelstellingen en overstijgen de scope van ons project (januari 2023 – juni 2024). In het project zelf zullen we focussen op:
- Meer samenwerking tussen partners actief in de Westhoek
- Integratie van innovatieve leervormen (bv. hybride leervormen, afstandsonderwijs…) in het aanbod als potentiële oplossing voor meer deelname.
- Inzet op persuasieve communicatie in functie van gedragsverandering (leercultuur en leergoesting ontwikkelen bij de burger)
- Het in kaart brengen van de bestaande regionale infrastructuur en de huurvoorwaarden
- Het in kaart brengen van noden, drempels en kansen ifv eventuele noodzakelijke decretale wijzigingen om levenslang leren in landelijk gebied zoals de Westhoek mogelijk te blijven maken.