
banaba zorgverbreding en remediërend leren: secundair onderwijs
Is het je doelstelling om bij te dragen aan de zorg in het secundair onderwijs? Hier leer je hoe je dit zo optimaal mogelijk kan organiseren.

In het keuzetraject secundair onderwijs ontdek je wat de basis is voor een goed, zorgbreed secundair onderwijs. Je verkent diverse specifieke onderwijsbehoeften bij leerlingen uit het secundair onderwijs en blijft op de hoogte van actuele ontwikkelingen op het domein van zorg.
Je verdiept je in communicatie met pubers en maakt kennis met de keuzemomenten waar leerlingen in het secundair voor staan en leert hen hierin gericht ondersteunen.
Na de opleiding heb je de nodige handvaten om zelf in je klas meer zorgbreed aan de slag te gaan, maar ook om op schoolniveau de zorg een positieve impuls te geven.
Je studie in een oogopslag
Studiegebied
Opleidingstype
- Bachelor-na-bachelor
Studiewijze
- Dagonderwijs
Aantal studiepunten
- 60
Waar kan ik dit volgen?
Startmomenten
- eerste semester
- tweede semester
- verschillende instapmomenten
Toelatingsvoorwaarden
ECTS-fiches
Onderwijstaal
- Nederlands
Heb je een vraag?
Wat leer ik in deze opleiding?
Tijdens het keuzetraject 'secundair onderwijs' wordt er gewerkt aan de volgende competenties:
- Je werkt vanuit een groeiperspectief verbindend samen met kinderen en jongeren met specifieke (onderwijs)behoeften, hun gezinnen en netwerken, met als doel hun leren, welbevinden en participatie te bevorderen.
- Je werkt handelingsgericht, coachend en interprofessioneel samen met anderen op alle niveaus van het continuüm van zorg om een krachtige leeromgeving te creëren afgestemd op de onderwijsbehoeften van de groep.
- Je handelt planmatig om een krachtige onderwijsleeromgeving op maat te realiseren afgestemd op (complexe) specifieke onderwijsbehoeften van een leerling.
- Je geeft actief mee vorm aan vernieuwingsprocessen met betrekking tot onderwijs- begeleidings- en ondersteuningsnoden op verschillende beleidsniveaus en levert daarbij een constructieve bijdrage tot het realiseren en actualiseren van het schoolwerkplan.
- Je hebt een onderzoekende houding in het domein van onderwijs-, begeleidings- en ondersteuningsnoden en toont een actieve betrokkenheid op maatschappelijke thema’s met focus op diversiteit en inclusie.
- Je ontwikkelt en versterkt vanuit een kritisch-reflectieve houding en op een wetenschappelijk onderbouwde wijze voortdurend het eigen professioneel handelen met als doel kwaliteitsvol, innoverend en inclusief onderwijs.

Hoelang doe ik over deze opleiding?
De opleiding bachelor-na-bachelor zorgverbreding en remediërend leren is een studie van 60 studiepunten. Het modeltraject bestaat uit twee opleidingsfasen van elk 30 studiepunten. De minimumduur is twee academiejaren (halftijds). Je kan de opleiding ook spreiden over meer dan twee academiejaren. De lessen vinden telkens plaats op woensdagnamiddag van 14u tot 18u.
Studenten die geen lerarendiploma hebben behaald, volgen in de 1ste opleidingsfase een extra opleidingsonderdeel: basisprincipes van leren en onderwijzen. Zo krijg je een initiatie in de onderwijswereld en het specifieke vakjargon dat daarmee samenhangt. Dit opleidingsonderdeel gaat door op 4 zaterdagen, verspreid over het academiejaar.

Hoe organiseert VIVES deze opleiding?
Deze opleiding wil een ontmoetingsplaats zijn voor ieder die zorg draagt voor zorg in het onderwijs. Ontmoeten betekent ook dat je open staat om je ervaringen uit te wisselen en elkaars zorgen te delen.
Waar mogelijk, worden jouw ervaring, werkomgeving en school als vertrekpunt gehanteerd voor de studie. Dit gebeurt zeker voor de praktijkgerichte opdrachten die aan diverse opleidingsonderdelen verbonden zijn. De sterke praktijkcomponent in de opleiding, vereist dat je in je school voldoende ervaring kan opdoen zodat je de geleerde concepten kan toepassen.
Werk je in het onderwijs, dan doe je automatisch praktijkervaring op tijdens de uitoefening van je opdracht; dat betekent dat er geen praktijkervaring bovenop komt, maar dat je de opdrachten van de opleiding kan uitvoeren in je actuele werkcontext. Werk je niet in een onderwijscontext, dan doe je praktijkervaring opin een zorgfunctie gedurende minstens één dag (7u) per schoolweek (per gevolgd studiepunt), met een totaal van 30 volledige dagen praktijkervaring per academiejaar (als je de volledige 30 studiepunten opneemt); het opdoen van praktijkervaring kan ook gespreid worden over halve dagen.

Naast de contacturen, georganiseerd op woensdagnamiddagen tijdens de schoolweken, wordt er ook praktijkervaring in rekening gebracht. Deze praktijkervaring wordt geïntegreerd in elk opleidingsonderdeel door middel van de praktijkgerichte opdrachten.
Werk je (voltijds) in het onderwijs, dan doe je automatisch praktijkervaring op tijdens de uitoefening van je opdracht; dat betekent dat er geen praktijkervaring bovenop komt, maar dat je de opdrachten van de opleiding kan uitvoeren in je actuele werkcontext. Werk je niet in een school, dan moet je praktijkervaring opdoen in een zorgfunctie gedurende minstens één dag (7u) per schoolweek (per gevolgd studiepunt), met een totaal van 30 volledige dagen praktijkervaring per academiejaar (als je de volledige 30 studiepunten opneemt); het opdoen van praktijkervaring kan ook gespreid worden over halve dagen.

Hoe word ik tijdens de opleiding geëvalueerd?
De (gast)docenten zijn gericht op volwassen studenten die op zich al geïnteresseerd zijn in zorgverbreding, er ook voeling mee hebben en zich kritisch durven opstellen. De werkvormen variëren sterk per opleidingsonderdeel: getuigenissen, film, zelfstudie, opdrachten met praktisch materiaal, colleges, groepsdiscussies.
Er worden weinig echte klassieke examens afgenomen. Voor enkele opleidingsonderdelen is een kennistoets voorzien, vaak via een open boekexamen. Elk opleidingsonderdeel wordt op een geëigende aangepaste manier geëvalueerd. Er wordt meestal gewerkt met praktijkgerichte opdrachten, waarbij je de geleerde concepten toepast in de praktijk (bij voorkeur in de eigen school of in de school waar je praktijkervaring opdoet).
Op het einde van elke opleidingsfase is er een portfoliobespreking. Je presenteert je portfolio met zorgcompetenties, persoonlijke leerdoelen en persoonlijk leertraject aan je medestudenten en een jury.
Voor sommige opleidingsonderdelen is er verplichte deelname aan alle lessen omwille van permanente evaluatie aan de hand van oefeningen en simulaties. Dit geldt voor de opleidingsonderdelen: omgaan met het team, omgaan met ouders en coachen van collega’s. Voor het vak professionele identiteit 1 en 2 is er verplichte aanwezigheid omwille van de evaluatievorm.

Kan ik deze opleiding combineren met een baan?
Combineer je je studies met een baan? Goed nieuws, want er zijn verschillende manieren om hierbij steun te krijgen van de Vlaamse Overheid. Er zijn drie opleidingsincentives waarmee de Vlaamse overheid werknemers die werk en studies combineren een duwtje in de rug wil geven. Concreet gaat het om het Vlaams Opleidingsverlof (voorheen: educatief verlof), het Vlaams Opleidingskrediet en opleidingscheques.
Om te weten of je in aanmerking komt voor deze incentives moet je nakijken of je als werknemer voldoet aan de voorwaarden. Alle voorwaarden vind je op de pagina van de Vlaamse opleidingsincentives. Ook de opleiding zelf moet voldoen aan de voorwaarden. De opleidingen die recht geven op de Vlaamse opleidingsincentives vind je in de Opleidingsdatabank.

Studiemateriaal
Studiemateriaal omvat onder andere boeken, cursussen en digitale leermiddelen die je nodig hebt voor het succesvol doorlopen van je opleiding.
Studiemateriaal
Dit studiemateriaal kan worden aangeboden in papieren vorm (gedrukte cursusteksten, readers, leer- en werkboeken, naslagwerken) of in elektronische vorm (e-boeken, pdf-documenten, PowerPointpresentaties, online tutorials, audio en video).
Onze elektronische leeromgeving, Toledo, speelt een centrale rol tijdens je opleiding. Je zult er alle informatie over je vakken vinden, cursus- en oefenmateriaal kunnen downloaden en online met je docenten in contact kunnen komen.
Boeken- en syllabilijsten vind je op de pagina met de Startinformatie van jouw opleiding.
Vakken en praktijk
Benieuwd welke vakken je zult krijgen tijdens je opleiding? Check hieronder een beknopt overzicht of bekijk de volledige ECTS-fiche.
Vakken en praktijk
In het keuzetraject secundair onderwijs ontdek je wat de basis is voor een goed, zorgbreed secundair onderwijs, verken je diverse specifieke onderwijsbehoeften bij leerlingen uit het secundair onderwijs, blijf je op de hoogte van actuele ontwikkelingen op het domein van zorg, verdiep je je in communicatie met pubers en maak je kennis met de keuzemomenten waar leerlingen in het secundair voor staan en leer je hen hierin gericht ondersteunen.
Hier vind je de ECTS-fiches van deze opleiding. ECTS staat voor European Credit Transfer System en is het Europees systeem voor de overdracht en de accumulatie van studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk aan 25 tot 30 uur werk.
Lessentabel
Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je weekrooster eruit kan zien.
Lessentabel
Je hebt bijna elke woensdagnamiddag van een schoolweek (ongeveer 29 in het totaal) les van 14u tot 18u, vanaf de eerste woensdag van september tot het eerste deel van juni. Studenten die geen bachelor in het onderwijs hebben behaald, volgen in de 1ste opleidingsfase een extra opleidingsonderdeel: basisprincipes van leren en onderwijzen. Deze 4 lessen van telkens 3 uur zijn gepland op zaterdagvoormiddag van 9 uur tot 12u. Deze zaterdagen worden gespreid over het academiejaar.
STARTDAG: woensdag 8 september 2021 om 14 uur in VIVES campus Brugge Xaverianenstraat.
Kalender
wo 7 sep
- onthaal
wo 14 sep
- handelingsgericht werken
wo 21 sep
- handelingsgericht werken
wo 28 sep
- handelingsgericht werken
wo 5 okt
- 14.00 u: uitleg supervisie en portfolio supervisie
- 14.30 u - 16.30 u: supervisie
- 16.30 u - 18.00 u: omgaan met het team
wo 12 okt
- omgaan met het team
wo 19 okt
- zorgbeleid en leerlingenbegeleiding
- onderwijscafé
za 22 okt
- basisprincipes van leren en onderwijzen
wo 26 okt
- omgaan met het team
wo 2 nov
- herfstvakantie
wo 9 nov
- 14 u - 16 u.: supervisie
- 16 u - 18 u werktijd HGW
wo 16 nov
- sociaal-dynamisch-affectieve onderwijsbehoeften - secundair onderwijs
wo 23 nov
- sociaal-dynamisch-affectieve onderwijsbehoeften - secundair onderwijs
wo 30 nov
- sociaal-dynamisch-affectieve onderwijsbehoeften - secundair onderwijs
wo 7 dec
- sociaal-dynamisch-affectieve onderwijsbehoeften - secundair onderwijs
wo 14 dec
- 14 u. - 16 u.: supervisie
za 17 dec
- basisprincipes van leren en onderwijzen
wo 21 dec
- presentaties omgaan met het team
wo 28 dec en wo 4 jan
- kerstvakantie
wo 11 jan
- presentaties sociaal-dynamisch-affectieve onderwijsbehoeften - secundair onderwijs
wo 18 jan
- zorgbeleid en leerlingenbegeleiding
wo 25 jan
- zorgbeleid en leerlingenbegeleiding
za 28 jan
- basisprincipes van leren en onderwijzen
wo 1 feb
- zorgbeleid en leerlingenbegeleiding
wo 8 feb
- goed onderwijs
za 11 feb
- basisprincipes van leren en onderwijzen
wo 15 feb
- 14u - 16 u: supervisie
wo 22 feb
- krokusvakantie
wo 1 mrt
- zorgbeleid en leerlingenbegeleiding
za 4 mrt
- basisprincipes van leren en onderwijzen
wo 8 mrt
- zorgbeleid en leerlingenbegeleiding
wo 15 mrt
- 14u - 16u supervisie
wo 22 mrt
- goed onderwijs
wo 5 apr en wo 12 apr
- paasvakantie
wo 19 apr
- goed onderwijs
wo 26 apr
- goed onderwijs
wo 3 mei
- goed onderwijs
wo 10 mei
- geen les
wo 17 mei
- 14u - 16u: supervisie
wo 24 mei
- presentatie sociaal-dynamische-affectieve onderwijsbehoeften
wo 31 mei
- presentaties omgaan met het team
wo 7 juni
- geen les
wo 14 jun
- voorstelling portfolio
Studiemateriaal
Dit studiemateriaal kan worden aangeboden in papieren vorm (gedrukte cursusteksten, readers, leer- en werkboeken, naslagwerken) of in elektronische vorm (e-boeken, pdf-documenten, PowerPointpresentaties, online tutorials, audio en video).
Onze elektronische leeromgeving, Toledo, speelt een centrale rol tijdens je opleiding. Je zult er alle informatie over je vakken vinden, cursus- en oefenmateriaal kunnen downloaden en online met je docenten in contact kunnen komen.
Boeken- en syllabilijsten vind je op de pagina met de Startinformatie van jouw opleiding.

Hoeveel kost je studie?
Studeren kost geld. Studiegeld, cursussen en handboeken, noem maar op. Je studiegeld is het bedrag dat je bij inschrijving in het hoger onderwijs betaalt. Die kostprijs is vastgelegd en is voor elke hogeschool en universiteit in Vlaanderen dezelfde.
Starten met je studie
Ongetwijfeld zit je met veel vragen. Selecteer hieronder de opleiding die je bij ons gaat studeren en wellicht vind je op de meeste vragen een antwoord.

Verder studeren
Binnen het studiegebied onderwijs zijn er heel wat specialisatiemogelijkheden:
- banaba buitengewoon onderwijs
- banaba schoolontwikkeling
- banaba zorgverbreding en remediërend leren
- basisonderwijs
- verkorte routes voor kleuter, lager onderwijs en secundait onderwijs
- postgraduaat zorgleraar
- micro degree krcahtig leraarschap
- attest rooms-katholieke godsdienst

Aan de slag
Mogelijke zorgfuncties zijn individuele begeleiding van leerlingen, zorgcoördinatie, beleidsondersteuning, leerlingenbegeleider, klastitularis, ondersteuner in het ondersteuningsnetwerk