Zes studenten sociaal-agogisch werk van VIVES Kortrijk genomineerd voor de Klasseprijs 2020

Frank Devos
toekomst.jpg

Jaarlijks bekroont Klasse, het communicatieplatform voor onderwijs van de Vlaamse overheid, de beste educatieve scriptie. Zes studenten van het studiegebied sociaal-agogisch werk in VIVES Kortrijk zijn nu genomineerd voor deze prestigieuze prijs met een bachelorproef waarin ze leerlingen proberen te leren leven met onzekerheden en deze te gebruiken om te anticiperen op de toekomst.

Gersende Sobiecki, Jarit Fermaut, Niall Flaherty, Ona Vandemeulebroeke, Laurens Callewaert en Amber Manhaeghe ontwikkelden een interdisciplinair lessenpakket voor een vak dat ze in hun scriptie toekomstkunde noemen. Bij de ontwikkeling wonnen ze onder andere advies in bij enkele van de bekendste trendwatchers en futurologen van de Lage Landen; zoals Stefaan Van Dist, Martine Delannoy, Sven Mastbooms en Loes Damhof. Geavanceerde technieken voor toekomstonderzoek vertaalden ze naar een lessen pakket voor jongeren. Het vak is modulair opgebouwd zodat leraren zelf kunnen beslissen hoeveel tijd ze hiervoor willen voorzien. Gamification vormt de rode draad.

Het doel van de lessenreeks is om jongeren te leren laten omgaan met onzekerheid en verandering en hen te helpen laten nadenken over de toekomst zodat ze vandaag betere beslissingen kunnen nemen. Op deze manier wil de lessenreeks bouwen aan een toekomst die zowel wenselijk als houdbaar is. Bij het vak toekomstkunde staan vaardigheden zoals creativiteit en kritisch denken dan ook centraal. Alleen zo kunnen de lessen inspelen op het volatiele karakter van de arbeidsmarkt van morgen.

Of de zes studenten uit de bacheloropleidingen orthopedagogie, sociaal werk, toegepaste psyschologie en maatschappelijke veiligheid de prijs, goed voor 1000 euro, ook daadwerkelijk in de wacht slepen, onthult Klasse tijdens een uitreiking in de loop van volgende week.

Deel dit via