Voka West-Vlaanderen en VIVES Kortrijk piloteren zestig studenten om te speeddaten met bedrijfsleiders

Frank Devos
logistiekm.png

Zestig studenten die speeddaten met dertig bedrijfsleiders. Dat is het concept dat de opleiding logistiek management van VIVES Kortrijk zal toepassen. Op die manier solliciteren vandaag de studenten van de drie opleidingsjaren voor een stageplaats. De bedrijfsleiders beslissen dan wie ze aannemen.

De studenten mogen vooraf tien bedrijven selecteren om te speeddaten. Ze stellen tien cv’s op, schrijven een motivatiebrief en zoeken informatie op over de betrokken bedrijven. Tijdens de speeddate krijgen ze telkens tien minuten om hun beste beentje voor te zetten bij de bedrijven die ze hebben gekozen. De beslissing ligt uiteindelijk bij de bedrijfsleiders, die maximum vijf studenten kunnen selecteren.

Logistiek management via duaal studeren-werken

De opleiding logistiek management start vanaf dit academiejaar met het systeem van duaal leren. Dat betekent concreet dat de studenten vanaf het tweede semester van het eerste jaar een dag per week praktijkervaring opdoen in een bedrijf. Het tweede jaar is dat een dag per week het hele jaar door en in het derde jaar drie weken aan een stuk. Tot vorig academiejaar bleef de stage beperkt tot dertien weken in het laatste jaar.

“Duaal leren biedt een pak voordelen”, aldus opleidingshoofd Veerle Lahousse van VIVES. “De student stelt in het werkveld vast wat er van hem of haar wordt verwacht. Zo leert de student vb. dat talen belangrijk zijn wat de motivatie dan vaak groter maakt om zich op die taalvakken te focussen. Door al vanaf het eerste jaar in het werkveld te staan, kunnen studenten ook sneller doorgroeien naar complexere taken.”

Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen ondersteunt het initiatief. “Er is een sterke wil en vraag vanuit de bedrijven naar een intensievere samenwerking met de onderwijsinstellingen”, zegt Bert Mons, algemeen directeur van Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen. “De West-Vlaamse bedrijven hebben een prangende behoefte aan hoogopgeleide logistieke profielen. Het aantal deelnemende bedrijven wijst op het nijpend tekort.”

Win-win-win voor bedrijven, onderwijs én student

VIVES zet in de opleiding sterk in op het digitale aspect. De vakken worden uitgewerkt in samenspraak met en op maat van het werkveld. Het systeem van duaal leren is trouwens uitgewerkt op vraag van zowel de studenten als de bedrijven. “Er is een grote nood aan studenten met een diploma logistiek management. Ze kunnen ook terecht in een brede waaier van functies. Ik denk aan logistiek manager, expediteur, vervoermakelaar, exportmanager, waterklerk, consultant logistiek, traffic manager, purchase verantwoordelijke, goederenbehandelaar enz.”, aldus nog Veerle Lahousse.

“De samenwerking biedt een duidelijke win-win voor alle deelnemende partijen. Voor de bedrijven is het een interessante manier om hun bedrijf kenbaar te maken bij studenten. Bovendien is door de nauwere samenwerking met VIVES het opleidingstraject beter afgestemd op de reële situatie en noden van de ondernemingen. En de student ten slotte zal hands-on zijn competenties op de werkvloer kunnen verbeteren en de bedrijfswereld beter leren kennen”, besluit Bert Mons.

Deel dit via