VIVES wil de overlevingskansen van patiënten maximaliseren dankzij gloednieuwe hoogtechnologische simulatieruimte op campus Kortrijk

Frank Devos
201218 - Immersive Room - 22.jpg

Hogeschool VIVES campus Kortrijk beschikt over een gloednieuwe hoogtechnologische simulatieruimte: de Immersive Room. In deze kamer kunnen  aan de hand van 270° videoprojecties op vloer en muren, geluid, reuk, wind, en rook levensechte omgevingen nagebootst worden, zoals bv. een treinstation, een drukke straat of een luchthaven. Op die manier leren zorgverleners zo efficiënt mogelijk handelen in een levensechte context. Zo kunnen ze later effectief levens redden. Zowel studenten verpleegkunde en vroedkunde van VIVES als zorgverleners uit het werkveld kunnen hun skills aanscherpen in deze ruimte.

Als zorgverlener is elke dag onvoorspelbaar en kan je in heel wat uiteenlopende situaties terecht komen. Het is belangrijk dat studenten verpleegkunde en vroedkunde hierop zo goed mogelijk zijn voorbereid om de overlevingskansen van de patiënten te maximaliseren. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat wanneer zorgverleners in een veilige context fouten kunnen detecteren en bespreken, de sterftecijfers significant kunnen verlaagd worden.

Karel Decaluwé, hoofdverpleegkundige op de spoedafdeling van AZ Groeninge in Kortrijk, volgde een simulatiesessie in de Immersive Room van VIVES. Hij vertelt: “Bij AZ Groeninge hebben we een intern simulatiecentrum. Daarnaast volgde ik reeds meerdere externe simulatietrainingen bij VIVES. De training in de Immersive Room gaat toch nog echt een stapje verder dan de andere simulatiesessies die ik hiervoor volgde. Je wordt als zorgverlener echt meegezogen in een heel realistisch scenario omdat de omgeving echt heel waarheidsgetrouw wordt nagebootst. Het is ongelooflijk hoe er op basis van beeld, geluid, geur- en windeffecten een dergelijke realistische setting kan worden gecreëerd.”

“Andere simulaties vinden doorgaans plaats in een ziekenhuisomgeving. Het grote voordeel van deze Immersive Room is dat eender welke omgeving perfect kan worden nagebootst. Net hierdoor wordt de situatie zo realistisch en ga je er ook echt in op, en komen er leerkansen naar voren waar we dan in de toekomst als hulpverlener in real life rekening mee kunnen houden. Ik was enorm onder de indruk en zodanig enthousiast dat ik binnenkort met mijn team van de spoedafdeling een training hierin zal volgen.”

Christof Patyn, coördinator van het VIVES Simlab waar de Immersive Room deel van uitmaakt, vertelt: “Het doel van simulatiesessies voor zorgverleners is viervoudig : 1) het voorkomen van fouten, 2) het leren herkennen van fouten, 3) het beperken van de gevolgen van de gemaakte fouten en 4) leren uit deze fouten voor de toekomst. Net doordat de situatie zo levensecht wordt nagebootst komen ‘fouten’ op allerlei vlakken sneller naar boven: bv. in het communiceren, onderling samenwerken, etc. In onze gewone simulatieruimtes wordt de basis gelegd om verpleegkundigen en vroedvrouwen (in opleiding) hun skills te laten inoefenen.”

“De Immersive Room gaat nog een stapje verder: omdat we een dergelijke levensechte situatie kunnen nabootsen, komen er op die manier ook andere zaken naar boven. We focussen in de sessies in de Immersive Room in eerste instantie op het inoefenen van de niet-technische zorgskills: het samenwerken, de coördinatie van de zorg en de onderlinge communicatie worden onder de loep genomen. Het doel van dit alles? De patiëntveiligheid maximaliseren. Hoe beter het team op elkaar is ingespeeld en kan oefenen hoe alles eraan toe gaat in het echt, hoe hoger de patiëntveiligheid.”

De Immersive Room maakt onderdeel uit van het VIVES Simlab. Dit lab heeft verspreid over drie locaties (Brugge, Kortrijk en Roeselare) en zeven simulatieruimtes.

Bekijk hier de reportage van VRT: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/03/leren-verplegen-middenin-een-ech...

Deel dit via