VIVES en KBK pakken lerarentekort aan
VIVES en zeven Kortrijkse basisscholen van de scholengemeenschap KBK hebben het BOOST-project opgestart om het lerarentekort aan te pakken.
Houders van een bachelor- of masterdiploma volgen daarbij een praktijkopleiding in een lagere school van één van de zeven Kortrijkse scholen. Zij-instromers worden na een coachingtraject, dat in samenwerking met VIVES op de werkvloer wordt aangeboden, ingezet om het lerarentekort mee op te vangen.
De scholengemeenschap ondersteunt grondig studenten die in dit traject stappen. Op elke basisschool zijn coaches aangesteld die hen via duaal lesgeven het lerarenberoep in de praktijk leren. Na een praktijkbad van een achttal weken kan een zij-instromer instaan om een vervanging in te vullen. Ook dan staan een coach en een coördinator klaar om bijkomend te ondersteunen.
Gepersonaliseerd traject
“Als leerkrachten nu uitvallen, nemen zorgleerkrachten de klassen vaak over. Daardoor valt de duurzame zorgwerking in onze scholen weg en dat is uiteraard nadelig voor de ondersteuning van de leerlingen. We zijn ervan overtuigd dat zij-instromers met de nodige ondersteuning een deel van de oplossing kunnen zijn,” aldus Lies Rummens, bezieler van dit project.
Uiteraard moeten zij-instromers nog steeds het lerarendiploma ‘educatieve bachelor lager onderwijs’ behalen. Daarvoor schrijven ze zich in aan VIVES campus Kortrijk. Via een gepersonaliseerd traject krijgen die studenten - naast hun praktijkopleiding - een stevig inhoudelijk pakket via afstandsonderwijs.
Begeleide zelfstudie
Het uitgangspunt van die leerroute is begeleide zelfstudie. De student verwerft kennis, inzichten en vaardigheden op eigen initiatief, maar uiteraard met de nodige (digitale) begeleiding. Examenmomenten plannen de studenten ook zelf in. Zo kunnen zij het diploma efficiënt en op eigen tempo behalen.
De zij-instromers zijn dus én student aan VIVES én lid van een schoolteam. Op die manier hopen de Kortrijkse scholen op een schooljaar met minder openstaande vacatures. Samen leraren opleiden komt niet alleen de kinderen maar ook de onderwijskwaliteit ten goede.