Versnelde lerarenopleiding BOOST breidt uit
De versnelde lerarenopleiding BOOST van KBK en VIVES breidt uit naar regio’s Ieper en Oudenaarde. Daarmee wordt het lerarentekort verder aangepakt.
Kriebelt het om les te geven in het lager onderwijs, maar dreef een toenmalige keuze je in een andere job? Vanaf 1 september 2023 breidt de regio van het BOOST-traject van Hogeschool VIVES uit. Zij-instromers kunnen via een intensief praktijkbad in de lagere school klaargestoomd worden voor het werkveld. Opleiding en werkveld staan op die manier dicht bij elkaar. Naast de KBK-scholengroep uit Kortrijk die het BOOST-traject oprichtte, zetten nu ook de scholengemeenschap kleine Vos uit Ieper en KBO uit Oudenaarde hun schouders onder het project.
Coachingtraject
“Zij-instromers worden na een coachingtraject, dat in samenwerking met VIVES op de werkvloer zelf wordt aangeboden, ingezet om het lerarentekort mee op te vangen. Naast een juiste mindset hebben studenten ook een bachelor- of masterdiploma nodig om te kunnen starten in dit pilootproject,” aldus VIVES-coördinator Lisa Caenen.
De scholengemeenschap ondersteunt uitgebreid studenten die in dit traject stappen. Op elke basisschool zijn coaches aangesteld die hen via duaal lesgeven het lerarenberoep in de praktijk leren. Na een praktijkbad van een achttal weken kan een zij-instromer instaan om een vervanging in te vullen. Ook dan staan een coach en een coördinator klaar om bijkomend te ondersteunen.
Afstandsonderwijs
“Als leerkrachten nu uitvallen, nemen zorgleerkrachten de klassen vaak over. Daardoor valt de duurzame zorgwerking in onze scholen weg en dat is uiteraard nadelig voor de ondersteuning van de leerlingen. We zijn ervan overtuigd dat zij-instromers met de nodige ondersteuning een deel van de oplossing kunnen zijn,” aldus Lies Rummens, bezieler van dit pilootproject.
Uiteraard moeten zij-instromers nog steeds het lerarendiploma ‘educatieve bachelor lager onderwijs’ behalen. Daarvoor schrijven ze zich in aan VIVES campus Kortrijk. Via een gepersonaliseerd traject krijgen die studenten - naast hun praktijkopleiding - een stevig inhoudelijk pakket via afstandsonderwijs. Het uitgangspunt van die leerroute is begeleide zelfstudie. De focus van het studieprogramma ligt op formatief handelen. Examenmomenten plannen studenten ook zelf in. Zo kunnen zij het diploma efficiënt en op eigen tempo behalen in 1,5 jaar.
De zij-instromers zijn dus én student aan Hogeschool VIVES én lid van een schoolteam. Op die manier slaan de lerarenopleiding van VIVES en de scholengroepen de handen in elkaar om deels het lerarentekort aan te pakken. Op die manier hopen de scholengroepen op een schooljaar met minder openstaande vacatures te worstelen. Samen leraren opleiden komt niet alleen de kinderen, maar ook de onderwijskwaliteit ten goede.
Interesse?
www.vives.be/boost of contacteer de coördinator in jouw regio:
coördinator KBK-scholen Kortrijk: [email protected]
coördinator kleine-Vos Ieper: [email protected]
coördinator KBO Oudenaarde: [email protected]
coördinator VIVES: [email protected]
opleidingshoofd lager onderwijs: [email protected]