TASC Community of Practice beginnen tweede projectjaar met nationale bijeenkomst en introductie van de testfase voor 15 tools voor toekomstige leraren
De TASC-communities of practice starten hun tweede jaar met een nationale bijeenkomst waarbij 15 tools worden geïntroduceerd die toekomstige leraren helpen vaardigheden geweldloze communicatie te ontwikkelen. Deze bijeenkomst is de start van de testfase voor Grade A, het initiële level, van het gezamenlijke trainingsprogramma ‘sustainable communication’. De ontwikkelingsfase liep van januari tot september 2024.
Ontwikkeling van het gezamenlijke trainingsprogramma – Grade A (januari – september 2024)
De afgelopen maanden heeft het Europese consortium van de Teacher Academy Sustainable Communication (TASC) de eerste van drie niveaus van het gezamenlijke trainingsprogramma over duurzame communicatie ontwikkeld. Grade A omvat een Teacher Training Manual voor lerarenopleiders en een Teacher Toolkit voor toekomstige en huidige leraren. Elk TASC-land heeft een Community of Practice (CoP) gevormd. In september 2024 zijn deze communities officieel van start gegaan met een nationale bijeenkomst. Leraren zullen de komende drie maanden de tools uit de toolkit testen in hun school en omgeving. Daarna zullen ze feedback geven om de tools verder te verbeteren.
TASC - doelstellingen
Het hoofddoel van TASC is het trainen van reflectieve en flexibele Europese leraren die effectief geweld, discriminatie, uitsluiting en pesten kunnen aanpakken met behulp van geweldloze communicatie. De opleiding legt de nadruk op interculturele communicatie zonder geweld, met empathie en begrip. Hierdoor brengen leerkrachten de EU-waarden in hun klaslokaal binnen. De training omvat vijf belangrijke constructen die dit doel ondersteunen.
Teacher Toolkit (TTK)
Centraal in de training staat de Teacher Toolkit (TTK), een uitgebreide set hulpmiddelen die leraren ondersteunt in hun professionele ontwikkeling. De toolkit bestaat uit 15 tools, die oefeningen, activiteiten en strategieën bieden om geweldloze communicatie effectief in de onderwijspraktijk toe te passen.
Voorbeelden van tools zijn ‘collaboratief probleemoplossen’, ‘(on)gelijkheid op school’, ‘emotion-mapping en zelfportret’, ‘ik en mijn kogelvis’ en ‘het pad van non-discriminatie en sociale vooroordelen’.
Testfase
De Belgische Community of Practice ontmoette elkaar online tijdens de kick-off op 16 september. De testperiode voor de toolkit loopt nu van september tot december 2024. Leraren gaan in deze periode met de tools aan de slag in authentieke onderwijscontexten. Leraren binnen de Community of Practice fungeren als kritische vriend. Hun feedback is essentieel voor het verfijnen van de toolkit. CoP-leden zullen minimaal 10 tools testen en uitgebreide feedback ter verbetering geven.
Impact en Visie
Via de Teacher Academy Sustainable Communication zullen leraren niet alleen hun professionele vaardigheden aanscherpen, maar zullen ze ook bijdragen aan maatschappelijke verandering door principes van geweldloze communicatie op school te integreren. Het programma benadrukt het belang van samenwerking, empathie en intercultureel bewustzijn met als doel een transformatie binnen de onderwijssector in Europa te realiseren.
Nele Mestdagh
-
Onderzoeker
Els Callens
-
Onderzoeker