Studententeam VIVES wint Vlaamse prijs voor technologische oplossing op maat van de zorg

Frank Devos
Toetsenbord

Het project Care Full Technology (CFT), een initiatief van Hogeschool VIVES en RVO-Society, stimuleert interdisciplinaire samenwerking tussen professionele bachelorstudenten uit de opleidingen zorg, technologie en bedrijfskunde. Afgelopen woensdagavond presenteerden 28 studententeams uit heel Vlaanderen hun technologische oplossingen op maat van de zorg. Een jury van experts uit de bedrijfs-, zorg- en onderwijswereld selecteerde een team met VIVES-studenten toegepaste informatica, logistiek management en verpleegkunde uit Oostende, Menen en Marke als winnaar met hun project tip top getypt voor Mariënstede in Dadizele. Dat is een zorginstelling voor personen met een mentale en/of fysieke beperking.

De winnende studenten zijn Sebastiaan Roose (Oostende, opleiding verpleegkunde), Mohammed El Issati (Menen, opleiding logistiek management), Wouter Salomez (Marke, opleiding toegepaste informatica) en Timothy Van Poucke (Oostende, opleiding toegepaste informatica).

Primeur in Vlaanderen

Na een inloopjaar in Hogeschool VIVES richtte het project CFT zich afgelopen academiejaar tot alle hogescholen in Vlaanderen. Een intensieve oefening om disciplines binnen een school te laten samenwerken, laat staan over de scholen heen. Care Full Technology slaagde erin om 8 hogescholen, 11 verschillende opleidingen en 180 studenten samen te brengen: een primeur in Vlaanderen. 28 studententeams, met vertegenwoordiging uit de professionele bacheloropleidingen zorg, technologie en bedrijfskunde werkten gedurende drie maanden samen aan een concrete vraag van een zorginstelling.

Macro ‘tip top getypt’ redt Mariënstede in Dadizele

Voor heel wat gebruikers zijn de bestaande tekstverwerkers niet gebruiksvriendelijk. De knoppen zijn klein, waardoor de gebruikers moeite hebben om de knop aan te klikken. Veel functies zijn overbodig, het invoegen van figuren is complex, er is geen woordvoorspeller … “We moeten als begeleider vaak ter hulp schieten omdat het programma niet aangepast is. We vergrootten de knoppen reeds, oefenden met de gebruikers om lettertypes te vergroten, maar zonder duidelijk resultaat”, aldus de studenten.

De oplossing voor het probleem van Mariënstede werd een ‘macro’ voor het programma Publisher, aan de hand van de programmeertaal ‘Visual Basic’. Een macro is een programma dat een groter computerprogramma ondersteunt. De macro controleert nu het bestand op woorden die in een ander bepaald bestand staan en verandert deze naar het correcte woord.

“Het was moeilijk om een autocorrectie te programmeren binnen deze macro maar we hebben dit kunnen oplossen door middel van een woordenlijst waarin de vaak voorkomende fouten van de gebruikers staan. We hebben de macro zo kunnen programmeren dat de fouten worden opgemerkt en vervangen door het correcte woord. Naast het verbeteren van de woorden worden bepaalde leestekencombinaties automatisch verbeterd zoals de combinatie <spatie><leesteken> die wordt vervangen door <leesteken><spatie>. Ook zullen dubbele spaties vervangen worden door enkele spaties.”

“Het is een zeer specifieke oplossing voor hun probleem en dus op maat. Door middel van enkele aanpassingen en eventuele toevoegingen binnen de macro zou deze oplossing ook nuttig kunnen zijn voor andere zorginstellingen die ook gebruik maken van tekstverwerking voor mensen met een beperking. De door ons geprogrammeerde macro die we voorstelden aan Mariënstede, werd zeer positief ontvangen. Onze oplossing voldeed aan alle vereisten en wensen die Mariënstede had vooropgesteld. Onze oplossing kan bovendien kosteloos geïmplementeerd worden in de werkplaats. De macro is tenslotte zeer gebruiksvriendelijk omdat met één druk op de knop alle (veelgemaakte) fouten worden gecorrigeerd, zonder dat de mentaal en/of fysiek beperkte gebruikers dit doorhebben of er last van ondervinden. Daarnaast moet de toezichthouder achteraf niet langer tijd besteden aan het zoeken en verbeteren van fouten, zoals dubbele spaties of onnodig veel spaties.”

De studenten van het winnende team ontvingen uit handen van minister Crevits elk een combiticket voor Rock Werchter. “Het doet mij ontzettend plezier dat dit project er niet alleen in slaagde om studenten uit verschillende opleidingen interdisciplinair te laten samenwerken, maar ook over verschillende hogescholen heen: een primeur in Vlaanderen!”, aldus een tevreden minister. “Vanuit de Vlaamse overheid moeten we het ondernemerschap bij onze studenten blijven aanwakkeren en ondersteunen. Wat ik hier vandaag gezien en gehoord heb, STEMde mij alvast optimistisch voor de toekomst”, besloot Hilde Crevits, die daarmee een knipoog maakte naar een aantal focusopleidingen vanuit de Vlaamse Regering Science-Technology-Engineering-Mathematics (STEM).

Innoveren op maat

Bij de start van het project eind januari waren de studenten voor een dag zelf fysiek beperkt (slechtziend of rolstoelgebruiker) tijdens een zogenaamd inleeftraject. “Het project CFT focust naast de samenwerking tussen de verschillende disciplines en het stimuleren van het ondernemerschap, ook op het op maat innoveren. De studenten moeten echt luisteren naar de vraag van de zorginstelling en op maat van de doelgroep werken. Daarom vonden we het belangrijk om hen ook even te laten ervaren wat het is om zelf een fysieke beperking te hebben zodat ze zich voor hun project ook beter kunnen inleven”, verklaart Vincent Leroy, projectcoördinator CFT van Hogeschool VIVES.

Interdisciplinair samenwerken: “Moeilijk maar leerrijk”

Binnen het korte tijdsbestek van drie maanden moesten de studenten in team een ontwerpvoorstel uitwerken dat tegemoet komt aan de verwachtingen van hun zorginstelling. Een goed contact met de zorginstelling was daarvoor onontbeerlijk, maar bovendien moesten ze hun technologische oplossing ook aftoetsen met een bedrijf dat gelijkaardige technologie in de zorgmarkt afzet. En er moest ook een businessplan worden opgemaakt. De samenwerking binnen de verschillende teams liep de ene keer al vlotter dan de andere keer maar unaniem werd het als een zeer leerrijk proces ervaren. “Ik vond samenwerken met andere richtingen zeer interessant omdat er dan niet enkel op het technische aspect gelet werd maar ook op andere aspecten. Op die manier werden we vaak met de voeten op de grond geplaatst aangezien een technische student zich vaak blind staart op het technische aspect,” verklaart Bram Rondelé, student elektromechanica van HoGent.

Care Full Technology

Het project Care Full Technology is een brugproject tussen economie en onderwijs, en wordt ondersteund door het Agentschap Ondernemen. Andere partners zijn Trefpunt Zorg, POM West-Vlaanderen en Cretecs, het expertisecentrum voor zorgtechnologie van Hogeschool VIVES. Imec, het Leuvens onderzoekscentrum in het domein van nano-elektronica, werd ook partner voor het eindevent. Vlajo ondersteunde de studenten met een workshop over het business model canvas.

Deel dit via