Studenten winkelmanagement Hogeschool VIVES campus Kortrijk baten pop-up store uit in Ring Shopping en verkopen via website

Frank Devos
winkelmanagement sec droogbloemen

Vijf studenten van de graduaatsopleiding winkelmanagement, retail & e-commerce aan Hogeschool VIVES campus Kortrijk baten nog t.e.m. 8 mei hun eigen pop-up store uit in Ring Shopping Kortrijk Noord. Ze ontwikkelden ook een website waarop hun producten te koop zijn. De naam die ze kozen voor hun pop-up is Sec.

Met Sec. gaan ze voor een Snelle, Eenvoudige lifestyle waarin de klant Centraal staat. Het hoofdassortiment bestaat uit droogbloemen en uniseks T-shirts en goodies. Daarnaast verkopen ze ook geurkaarsen en verzorgingsproducten. In alle artikelen is iets met bloemen verwerkt. Ze willen in deze bizarre tijden iedereen de kans geven het leven op te fleuren. 

De start van dit leerbedrijf ligt in het eerste jaar winkelmanagement. Binnen het vak retailmarketing zoeken de studenten in groepen naar trends in retail en werken ze diverse originele en vernieuwende retailconcepten uit. Elke studentengroep stelt een concept met webshop voor aan een jury van studenten, docenten en professionals. De jury kiest het meest beloftevolle concept. In het tweede jaar van de opleiding werken de studenten in team verder aan het winnende concept.

In Ring Shopping Kortrijk Noord krijgt deze groep studenten de kans om een fysieke winkel te openen. “We zijn trots dat deze pop-up de look en feel heeft van een echte winkel, op geen enkel moment merk je dat het een leerbedrijf is”, zegt studente Gerlinde Galle, die op dit moment teamcoach is in de winkel.

Ook op social media, Instagram en Facebook, zitten de studenten niet stil. Al in december organiseerden ze een eerste verkoopmoment via deze kanalen. De evoluties binnen de retail verplichten hen ook om online te verkopen via www.sec-droogbloemen.be. Om op te vallen moeten de studenten creatief en origineel uit de hoek komen. Momenteel besteden de studenten zowel online als in de winkel aandacht aan moederdag. “Voor het online gebeuren en alle kassa afhandelingen werken we al een aantal jaar samen met CCV uit Ieper, zij zijn een professionele partner met een zeer betrouwbare service” zegt Anja Vanroose, opleidingsverantwoordelijke.

De opleiding graduaat winkelmanagement is praktijkgericht met een grote focus op werkplekleren bij grote en kleine retailers. In het eerste jaar leren de studenten diverse retailprocessen zoals verkopen, e-commerce, supply chain en uiteraard heel wat marketing. In het tweede jaar worden ze opgeleid naar het opnemen van leidinggevende taken. Al het geleerde wordt in de praktijk omgezet tijdens het uitdenken, openen en uitbaten van de winkel. De voorbereidingen zoals aankoop, het opstellen van een businessplan, startkapitaal verzamelen, de inrichting van de fysieke winkel, de marketing... Deze studenten worden de ondernemers van morgen, zegt Gudrun Monserez coach van het leerbedrijf.

Je vindt Sec. in het Ring Shopping Kortrijk Noord op het gelijkvloers, nabij het infopunt. Meer info op www.sec-droogbloemen.be of op de Instagrampagina van Sec.

Deel dit via