Studenten VIVES lanceren met toekomstkunde een nieuw vak voor secundair onderwijs in coronatijden

Frank Devos
toekomst.jpg

Als COVID-19 ons één iets heeft geleerd, dan is het wel dat de toekomst turbulenter lijkt dan ooit. Daarom ontwikkelden zes studenten van VIVES Kortrijk zelf het vak toekomstkunde voor het secundair onderwijs. Het gaat om studenten van het interdisciplinair traject eSociety binnen het studiegebied sociaal-agogisch werk

De weg voor ons ligt bezaaid met exponentiële mogelijkheden gedreven door technologische innovaties zoals 3D-printing, IoT, blockchain, robotica ... Maar anderzijds liggen er ook onheilspellende gevaren en onzekerheden op de loer.

Wat zijn de langetermijneffecten van COVID-19? Wat zijn de gevolgen van een mogelijke economische recessie? Behoort privacy definitief tot het verleden? Zullen robots ons werk afpakken? Hoe zou Vlaanderen eruit kunnen zien wanneer het klimaat verder opwarmt? Hoe gaan we om met het verlies aan biodiversiteit?

“Het is onmogelijk om de toekomst te voorspellen”, aldus promotor Thomas D’hooge. “Het doel van dit vak is dan ook om jongeren uit het secundair onderwijs te leren laten omgaan met onzekerheid en verandering. VIVES wil hen helpen nadenken over de gevolgen van mogelijke toekomstscenario’s zodat ze vandaag betere beslissingen kunnen maken. Op deze manier willen we bouwen aan een toekomst die zowel ‘preferable’ als ‘sustainable’ is. Bij het vak toekomstkunde staan de 21e-eeuwse vaardigheden zoals creativiteit en kritisch denken dan ook centraal. Alleen zo kunnen we inspelen op het volatiele karakter van de arbeidsmarkt van morgen.”

Bij de ontwikkeling van het lessenpakket werd er onder andere advies ingewonnen bij enkele van de bekendste trendwatchers en futurologen van de Lage Landen zoals Stefaan Vandist, Stijn Janssen, Martine Delannoy, Sven Mastbooms, Maya Van Leemput, Mark Schipper en Loes Damhof. Geavanceerde technieken voor toekomstonderzoek werden vertaald naar een inspirerend lespakket voor jongeren. Het vak is modulair opgebouwd zodat docenten zelf kunnen beslissen hoeveel tijd ze hiervoor willen voorzien. Gamification vormt de rode draad.

Geïnteresseerde leerkrachten kunnen een eerste versie van alle didactisch materiaal gratis downloaden via www.projectforesight.be (Nederlandstalig) of www.projectforesight.eu (Engelstalig).

Deel dit via