Studenten verpleegkunde VIVES Brugge Xaverianenstraat organiseren slotevenement rond ondernemingszin en innovatie

Frank Devos
zorgtech02.png

Op donderdag 20 juni 2019 stellen de derdejaarsstudenten verpleegkunde van VIVES Brugge Xaverianenstraat hun projecten voor waar ze het volledige academiejaar aan hebben gewerkt voor het vak ondernemingszin en innovatie. Tijdens dit slotevenement stellen de zeventig studenten hun prototypes en eindproducten zo wervend mogelijk voor en houden ze een markt waarbij geïnteresseerden gerichte vragen kunnen stellen. 

De projecten zijn gestart vanuit verschillende vooraf vastgelegde Wat als?-vragen. Enkele voorbeelden zijn: “Wat als thuisverpleging duurzaam was?”, “Wat als er geen bezoekuren waren in het ziekenhuis?” en “Wat als elke student naar het buitenland moest gedurende de opleiding?”. De studenten mochten kiezen welk onderwerp hen het meest aansprak en werden stap voor stap begeleid om ideeën uit te werken rond de verschillende themavragen. Hierin stond ‘design thinking’ centraal en werden ze aangemoedigd om out-of-the-box te denken. 

Tijdens het slotevenement zullen ze hun ontwerpen en eindproducten tonen aan docenten, externe partners, familieleden, vrienden en andere geïnteresseerden. Elke groep krijgt drie minuten om hun creatie kort en krachtig te pitchen. Daarna krijgt iedereen de kans om vragen te stellen aan de studenten terwijl de creaties uitgestald worden in marktvorm. Op het einde van de avond wordt een publiekswinnaar gekozen. De ideeën en ontwerpen zijn trouwens interessant voor ondernemers om uit te werken tot bruikbare technieken en middelen.

Hogeschool VIVES hecht veel belang aan een dosis ‘ondernemingszin’ en ‘een neus voor innovatie’ bij de studenten. In de opleiding verpleegkunde staat dit binnen het nieuw curriculum steeds centraler, onder meer met het nieuwe opleidingsonderdeel ‘ondernemingszin en innovatie’. 

“Als verpleegkundige is het belangrijk alert te zijn voor zaken die beter kunnen op de werkvloer,” aldus docent Annelore Hoste. “Kritisch zijn over huidige situaties en omstandigheden, en creatief kunnen nadenken over hoe het beter kan, zijn noodzakelijke competenties die worden aangesterkt tijdens dit vak.”

Deel dit via