Studenten jobshoppen bij ruim 100 bedrijven

Op vrijdag 18 november '22 gaan op campus Kortrijk graduaatsstudenten op speeddate bij bedrijven uit West- en Oost-Vlaanderen.
Het gaat om studenten marketing- en communicatiesupport, Sales Assistant, Sales Representative, HR-support en Creative Digital Design. Ze gaan op zoek naar een werkplek waar ze anderhalf jaar lang, als onderdeel van hun opleiding, de knepen van het vak zullen leren.
Kennismaking met de eerste werkgever
Door de grote tekorten op de arbeidsmarkt hebben bedrijven momenteel de grootste moeite om aan personeel te geraken. Deze uitzonderlijke situatie biedt kansen voor studenten: nog meer dan voorheen geeft een unieke formule als een speeddate hen de kans om een bedrijf te vinden dat bij hen past. Dat brengt bovendien nog een ander voordeel mee: ongeveer twee op drie studenten blijft na hun opleiding aan VIVES aan de slag bij het bedrijf waar ze tijdens hun studie aan werkplekleren deden. Voor velen is het evenement dus ook een kennismaking met hun eerste werkgever.
Werkplekleren is meer dan stage
“Werkplekleren is meer dan gewoon een stage,” vertelt Lieven Vandeweghe, opleidingshoofd en werkplek- en trajectbegeleider aan VIVES Kortrijk. “Het is kennis verwerven en competenties versterken in een bedrijf, en dus niet alleen via traditionele lessen. Aan onze inschrijvingscijfers zien we dat steeds meer studenten bewust kiezen voor deze manier van studeren.” Hogeschool VIVES is koploper in Vlaanderen in opleidingen die werken en leren combineren.
In de graduaten van de studiegebieden Technology en Handelswetenschappen, bedrijfskunde en toegepaste informatica draaien studenten al vanaf het eerste jaar een of meer dagen per week mee in een bedrijf. Die aanpak levert niet alleen kennis en vaardigheden op, maar wat studenten leren, kunnen ze ook meteen in de praktijk toepassen. Studenten maken op die manier niet alleen kennis met wat ze kunnen, werkplekleren is voor velen ook de stap naar hun eerste baan.
Meer dan honderd bedrijven uit West- en Oost-Vlaanderen
Op 18 november 2022 gaan studenten op zoek naar hun perfecte match bij meer dan honderd bedrijven, waaronder vele grote namen zoals Brustor, Ardo, Agristo, Modular, Van Marcke, TVH, Copixa, Top Motors, Beaulieu, Cargill, Xpo Kortrijk, Saey, Savaco, Ysco, Friesland Campina, Ghistelinck, Novulo, Hays en Randstad. Nieuw dit jaar is dat voor het eerst ook studenten Creative Digital Design uit het studiegebied Technology deelnemen, wat de waaier van bedrijven en jobs nog breder maakt.