Studenten graduaat winkelmanagement VIVES Kortrijk blikken terug op geslaagde uitbating pop-up store in K

Frank Devos
popup.jpg

Tweedejaarsstudenten van de opleiding graduaat winkelmanagement van VIVES Kortrijk hebben een pop-upstore uitgedacht en uitgewerkt. Ze hebben hun winkel #forflavor vervolgens 3 maand lang uitgebaat in K in Kortrijk. Ze blikken daarop heel tevreden terug, hebben enorm veel geleerd. En als kers op de taart kunnen ze een mooi dividend uitkeren aan hun aandeelhouders.

Het idee voor de pop-up store is ontstaan in een opleidingsonderdeel in het eerste jaar van de opleiding winkelmanagement. Studenten doen een marktanalyse, bekijken de trends en bedenken een concept. Ze zoeken leveranciers en denken na over de aankleding van de winkel. Dit idee van pop-up pitchen ze voor een professionele jury. Het winnende concept wordt dan uitgewerkt in het tweede jaar.

In diverse team werken ze het assortiment uit, een volledig administratie, een salesplan, marketingplan … Naast de fysieke winkel ontwikkelen ze een webshop, daarin bijgestaan door CCV Belgium met vestiging in Ieper. De webshop gaat ook live en studenten verzorgen het volledige logistieke proces. De studenten hebben ook diverse events georganiseerd zoals een ludieke paasactie, moederdagevent en shoppingweek. De laatste week organiseerden ze een heuse uitverkoop.

Opmerkelijk is dat deze studenten tijdens het hele proces ook training krijgen op hun leidinggevende capaciteiten. Ieder team heeft een leidinggevende die vervolgens verantwoording aflegt aan de teamleader, de algemeen directeur van het leerbedrijf.

De studenten blikken tevreden terug op hun leerbedrijf. Naast verkopen en organiseren, hebben ze aan de lijve ondervonden wat het is om hun eerste klant te maken, de omzet van uur tot uur op te volgen, de kosten onder controle te houden, werk te delegeren en bij te sturen waar een medestudent, een werknemer in het leerbedrijf, eens een tandje moest bijsteken. 

Kers op de taart is dat ze een mooi dividend kunnen uitkeren aan hun aandeelhouders. Dit leerbedrijf wordt volledig via crowdfunding gefinancierd: studenten maken bij aanvang een businessplan op. Het nodige budget om op te starten verzamelen ze via de verkoop van aandelen. De huidige eerstejaarsstudenten winkelmanagement staan alvast te popelen om volgend jaar het winnend concept uit te werken en te openen.

Deel dit via