Student én docent VIVES Kortrijk in de prijzen bij Gouden Veer

Frank Devos
winnaars.jpg

Dinsdagavond 15 mei 2018 werden in het Antwerpse Fakkeltheater de belangrijkste copywritingprijzen van het land uitgereikt. Student marketing Mathieu Vanderschaeghe uit Wingene van VIVES Kortrijk won het Gouden Dons.

Het Gouden Dons bekroont de beste verkoopbrief gemaakt in het kader van een lesopdracht en is het kleine – maar dappere – zusje van de Gouden Veer. Wouter De Schepper, de docent van Mathieu, viel trouwens zelf ook in de prijzen met een brief die hij schreef als freelance-copywriter.

“Papa, ik wil jouw Dries Mertens zijn”

Mathieu schreef een brief over een voetbalstage. “De brief is een knap staaltje storytelling”, zegt VIVES-docent Wouter De Schepper. “In plaats van platweg de voetbalstage te verkopen, slaagt Mathieu erin om een droom te verkopen. De droom van elke voetbalpapa of –mama dat hun kind een ster wordt. Al was het maar bij dat doelpunt onder de kerktoren.” 

In vakken als copywriting en direct marketing leren studenten om taal in te zetten als krachtig commercieel instrument. “Welke woorden doen verkopen? En welke zin blijft steken in slappe cliché-reclametaal? Mathieu leerde spelen met de regels van leesbaarheid en de principes van overtuiging”, vertelt Wouter De Schepper over de winnende student.

“Voetbal is emotie. En jeugdvoetbal nog meer”, zegt student Mathieu Vanderschaeghe. “Zelfs Mertens en Lukaku dachten bij hun goals op het WK aan hun papa of mama. Dat idee vertaalde ik naar mijn brief.” Zijn inspiratie zocht Mathieu niet ver. Hij is keeper in de nationale voetbalreeksen bij Mandel United in de 2e Amateurliga A.

Extreem inlevingsvermogen in de lezer

“Wie een goede mailing kan schrijven, die kent de basics van marketing”, vindt Wouter De Schepper. “Een goede brief vraagt een extreem inlevingsvermogen in de lezer. Daarom geef ik de mailingopdracht in meerdere opleidingen. Zo leverde de opdracht dit jaar zo’n 120 brieven op. Allemaal krijgen ze tien tot twintig minuten individuele feedback. Een zware tijdsinvestering. Als je dan ziet hoe goed sommige studenten het snappen, dan geeft dat veel voldoening.” De docent selecteerde de allerbesten – dit jaar waren dat er zeven – als inzending voor het Dons.

Docent wint zelf ook

De VIVES-docent nam zelf ook deel aan de hoofdwedstrijd De Gouden Veer. Zijn mailing won de tweede eervolle vermelding. Drie weken geleden werd de docent ook al tweede bij de Belgian HR Awards met een campagne die hij maakte via communicatiebureau The Oval Office. Een illustratie van de praktijkervaring die veel VIVES-docenten hebben. 

“Ik ben heel blij met deze prijs voor Mathieu, maar ook voor VIVES”, zegt Wouter De Schepper. “Op de markt van studierichtingen verschijnen erg specialistische richtingen als paddenstoelen uit de grond. Maar Mathieu zit in een opleiding die we bewust invullen als een heel brede marketingopleiding. Deze prijs toont aan dat we met zo’n brede opleiding toch topniveau afleveren aan de arbeidsmarkt.”

Deel dit via