Oud-studenten lerarenopleiding VIVES winnen Scriptieprijs 100 Jaar Groote Oorlog met bachelorproef

Frank Devos
scriptieprijs.jpg

Afgelopen zaterdag 24 november 2018 reikte Scriptie vzw in Ieper de Scriptieprijs 100 Jaar Groote Oorlog uit. Daarbij vielen twee oud-studenten kleuteronderwijs van VIVES in de prijzen. Delphine De Hulsters uit Marke en Margot Declercq uit Menen wonnen de KlasCementsprijs, de deelprijs voor het sterkste WOI-eindwerk uit de lerarenopleiding ter waarde van € 500.

Zij gingen in het kader van hun bachelorproef voor de bachelor kleuteronderwijs de moeilijke uitdaging aan om de Groote Oorlog bespreekbaar te maken in de derde kleuterklas. "Iets waar ze dankzij hun doordachte aanpak met verve in slaagden," aldus de lerarenjury die hun werk beoordeelde. 

"Is de Eerste Wereldoorlog een kleuterthema?" zal rond deze tijd van het jaar wel een veel gestelde vraag zijn in vele leraarskamers in België. Dat onderzochten Margot en Delphine dan ook. Het resultaat? Zeker en vast! De kleuters staan ervoor open en weten soms zelf al verrassend veel over deze oorlog, het is een thema dat leeft. Evenwel is het geen gemakkelijk en eenvoudig thema. Hoe kan je die Eerste Wereldoorlog nu aanbieden op een speelse, leerrijke,  aanvaardbare en vooral en begrijpbare manier voor kleuters?

Muzisch spelbord

Hiervoor werd een muzisch spelbord ontwikkeld rond een kleuter van hun eigen leeftijd, zes jaar. Rémi, de kleuter, heeft ook een familie, een hond en maakt heel veel mee in Tielt. Hij leert de kleuters via zeven brieven wat meer over verschillende onderwerpen.

Deze zijn onder andere ‘eten en drinken’ en ‘speelgoed’ maar ook ‘honden’, ‘monumenten’ en ‘de school’. De kleuters leren via leefwereldgebonden onderwerpen meer over het leven in de Eerste Wereldoorlog. Na ieder verhaal komen een twee tot drietal muzische verwerkingsactiviteiten die de kleuters de opgedane informatie laat verwerken. Dit zijn knutselen, muziek maken, dansen, zingen …

Een belangrijke factor die de betrokkenheid stimuleert is echter ook ‘de verloren foto’. Toen Rémi vluchtte uit zijn eerste huis, verloor hij een belangrijke foto van zijn familie. Toen hij hem terugvond was hij kapot. Gedurende het spelbord moeten de kleuters de stukjes terug verzamelen door een activiteit goed uit te voeren. Op het einde kunnen ze de hele foto opnieuw maken.

Rémi neemt de kleuters mee in zijn leefwereld maar maakt steeds een concrete link met hun leefwereld. Het is allemaal heel bevattelijk voor de kleuters. Margot en Delphine merkten dan ook op dat de kleuters hierin heel betrokken en geïnteresseerd waren. "Het was zeker een meerwaarde om zo'n thema eens aan te brengen in de kleuterklas. Uiteindelijk moet je niet altijd vasthouden aan de klassieke thema’s en mag het best eens uitdagend zijn," besluiten ze.

Deel dit via