Nieuwe opleiding voor leerkrachten gezondheidszorg stimuleert medezeggenschap in de zorgverlening via Tubbe-principes.
Hogeschool VIVES reikt attest van Tubbe-onderwijsambassadeur uit
aan eerste groep leerkrachten.
Bewoners van woonzorgcentra willen (mede)zeggenschap krijgen over hun dagelijks leven en de plek waar ze wonen, net zoals de medewerkers graag inspraak hebben in de uitvoering van wonen en zorg. Hiervoor is coachend leiderschap nodig waarin medezeggenschap van zowel bewoners als medewerkers een centrale rol speelt.
Medezeggenschap en relatiegerichte zorg
Medezeggenschap is hét basisprincipe van Tubbe. Zo ontstaat er een dynamiek in de relatiegerichte zorg die wederkerig is: bewoners scheppen een band met medewerkers, medebewoners, familie, hun leefplek en de buurt.
Maatwerk en co-creatie
Elk woonzorgcentrum dat voor Tubbe kiest, werkt zelf gaandeweg uit hoe het model toegepast wordt, met alle betrokken partijen in co-creatie: bewoners en families, medewerkers, directie en bestuur. De veranderingen verlopen in een eigen tempo en men vertrekt niet van nul, wel van wat al leeft bij bewoners en medewerkers.
Kwaliteit van zorg
De essentie van Tubbe is dat de kwaliteit van zorg en wonen voor bewoners vorm krijgt via de relatie tussen het personeel met de bewoners. Alle betrokkenen tonen respect voor elkaars perspectief. Dat maakt hun relatie rijker en zorgt tegelijk voor een boost in de kwaliteit van de zorg.
Nieuwe opleiding
Om bovenstaande principes ingang te laten krijgen in het werkveld is een grote rol weggelegd voor het onderwijs. Eerst duiken leerkrachten en docenten die les geven in de gezondheids- en welzijnszorg in deze principes, daarna hun leerlingen. Als de toekomstige zorgverleners doordrongen worden van deze relatiegerichte zorg tijdens hun opleiding, dan wordt het verdere fundament voor warme zorg in de gezondheidszorg gelegd. Met deze opleiding beogen wij handvaten aan te reiken zodat de 6 leidende principes van Tubbe optimaal geïntroduceerd worden in alle opleidingen die jongeren opleiden tot een beroep in de zorg- en hulpverlening.
Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Hilde Crevits is alvast enthousiast: “Participatie, samen beslissen, open dialoog,… het zijn stuk voor stuk essentiële principes die de kwaliteit van de zorg kunnen verhogen. Het zijn sterke principes die ons kunnen helpen om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te kunnen bieden. We willen deze cultuur van relatiegericht werken en samenwerken dan ook verder verspreiden in ons zorgsysteem. De relatiegerichte zorg moet als het ware ingeprent worden in het DNA van ons zorgsysteem. Ik ben dan ook bijzonder blij als bevoegd minister dat de inzichten en ervaringen van dit model in de hogeschoolopleidingen werden opgenomen en de eerste attesten vandaag werden uitgereikt. Dank je wel aan de leerkrachten om deze visie mee te verspreiden!”
“We kunnen er niet omheen: inzetten op nieuwe én andere vormen van zorg zal essentieel zijn om het stereotype beeld van onze zorg te doorbreken en om onze ouderenzorgsector aantrekkelijk te maken voor onze maatschappij. Tubbe is een schitterend voorbeeld van hoe het anders kan, dit gedachtengoed plaats geven in opleiding voor onze huidige en toekomstige generatie zorgverleners is een heel belangrijke stap,” besluit Candice De Windt, Vlaamse Zorgambassadeur.
Peter Burggraeve
-
Coördinator navorming gezondheidszorg VIVES Roeselare
Heleen Deruytere
-
Communicatieverantwoordelijke Gezondheidszorg