Kinderen ontwerpen eigen oplossing voor probleem op de speelplaats in samenwerking met VIVES

Frank Devos
rusthoek.jpg

Sinds dit schooljaar is de speelplaats van de Vrije Basisschool VBS Sint-Augustinus in Stasegem een rustige hoek rijker. Leerlingen van het zesde jaar hebben deze hoek vorig schooljaar tijdens een STEM-project ontworpen in samenwerking met VIVES. De hoek vormt een antwoord van de kinderen op de vraag naar meer rust op de speelplaats. Op donderdag 20 december 2018  wordt de hoek officieel geopend op school.

Net zoals volwassenen hebben kinderen ideeën om hun dagelijks bestaan te verbeteren. Ze komen bijvoorbeeld iedere dag naar school en maken heel wat dingen mee tijdens een schooldag. Zo gebeurde het ook dat de leerlingen van het zesde leerjaar van de Sint-Augustinusschool samen met hun meester gedurende enkele weken op zoek gingen naar problemen op school om uiteindelijk een ervan proberen op te lossen. 

Meester Kasper Quartier maakte gebruik van Design At School, een werkwijze die ontwikkeld werd door VIVES. Binnen VIVES werd hiervoor interdisciplinair samengewerkt tussen de onderzoeksgroepen van twee studiegebieden: onderwijs en industriële wetenschappen en technologie

Design At School is afgeleid van de reële werkwijze van ingenieurs, ontwerpers, makers, … Het creatief oplossingsproces om tot innovatieve producten, diensten of systemen te komen, wordt in Design At School ingezet om STEM-projecten te begeleiden in de lagere school en de eerste graad van het secundair onderwijs. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics.

Het voordeel van de werkwijze is dat de leerlingen kunnen werken aan problemen uit hun eigen leefwereld. Via activiteiten zoals brainstorming en prototyping benoemen de leerlingen problemen, bedenken en kiezen ze oplossingen, om ze vervolgens uit te werken en te realiseren.  

Vorig schooljaar brachten de leerlingen van het zesde leerjaar allerhande problemen in beeld doorheen een dag op school. Uit de talrijke problemen kozen ze via stemming het probleem van te weinig rust op de speelplaats. Net zoals ontwerpers maakten ze schetsen van mogelijke oplossingen om uiteindelijk een maquette te bouwen van een ontwerp van een rustige hoek. De rustige hoek werd ingevuld met een boombank en enkele verticale tuintjes. De leerlingen gingen zelf aan de slag in het Maaklab op VIVES Kortrijk om hun ideeën te realiseren.

Het eindresultaat staat sinds september op de speelplaats en blijkt alvast een verbetering in de leefwereld van de leerlingen! Op donderdag 20 december 2018 wordt de rustige hoek officieel geopend. Voor de bedenkers is dat een bijzonder moment, aangezien zij sedert dit schooljaar schoollopen in het secundair onderwijs. Tijdens de opening kunnen de leerlingen nog eens een bezoekje brengen aan hun 'oude’ school. Via hun rustige hoek maakten ze deze nog net dat tikkeltje aangenamer.

Deel dit via