Hogeschool VIVES lanceert werkplekleren voor toekomstige praktijkleraren
Volgend academiejaar ‘24-‘25 start Hogeschool VIVES met het ‘IN-TEAM-project’ werkplekleren binnen de educatieve graduaatsopleiding. Dat is de opleiding die leraren vormt voor technische en praktijkvakken in het secundair onderwijs. De opleiding zal doorgaan op de VIVES-campussen in Brugge en Kortrijk.
Carrièreswitch naar technisch of praktijkleraar
Sinds de inkanteling van de lerarenopleiding in het hoger onderwijs, organiseert Hogeschool VIVES naast de reguliere educatieve bachelor (180 SP) de verkorte educatieve bachelor (60 SP) en de educatieve graduaatsopleiding (90 SP) om heroriënteerders op korte tijd klaar te stomen voor het werkveld. Noël Selis, directeur VIVES studiegebied Onderwijs: “Het aandeel van deze heroriënteerders in de lerarenopleiding is sterk toegenomen. We zien alsmaar meer mensen die hun loopbaan willen omgooien en bewust de stap naar het onderwijs zetten. Via flexibele trajecten zoals deze valt een lerarenopleiding direct te combineren met een job, al dan niet in onderwijs.” VIVES lanceerde eerder proefprojecten in de verkorte educatieve bachelor. Ook in de educatieve bachelor lager onderwijs loopt momenteel een succesverhaal rond werkplekleren voor heroriënteerders onder de naam BOOST.
Werken en studeren combineren
Kandidaten met een getuigschrift van de derde graad secundair onderwijs én voldoende nuttige werkervaring kunnen via deze IN TEAM-opleiding hun loopbaan dus versneld een nieuwe wending geven. Noël Selis: “De doelgroep van heroriënteerders leent zich uitstekend voor deze aanpak, omdat deze studenten over een grote mate aan maturiteit beschikken en omdat zij heel bewust kiezen voor het onderwijs. Onze ambitie? In academiejaar 25-26 werkplekleren als vaste methodiek invoeren voor de dagstudenten van de verkorte educatieve bachelor.” De doopnaam IN TEAM verwijst naar de prominente rol die de studenten van bij de start opnemen binnen het schoolteam. Het werkplekleren zal ook de zogenaamde ‘praktijkschok’ beter opvangen en de studenten beter voorbereiden op de werkcontext. Doordat dit traject maximaal toeleidt naar de invulling van een job in het onderwijs kunnen studenten, mits goedkeuring van hun dossier, bovendien rekenen op ondersteuning van de VDAB.
Van werkplekleren naar indiensttreding
Een van de trekkers van dit project, Dennis Monte, geeft meer duiding: “Voor starters in het onderwijs is een krachtige opleiding en ondersteuning van cruciaal belang. Volgend academiejaar krijgt iedere voltijdse student van onze educatieve graduaatsopleiding daarom een plaats op een partnerschool. Daar zal hij of zij anderhalf tot twee jaar een actieve rol op zich nemen. We stappen dus af van het tellen van stage-uren. De student zal twee tot drie dagen per week op school meedraaien, onder de vleugels van één of meerdere mentoren. Geleidelijk krijgt de student alsmaar meer taken en verantwoordelijkheden toegewezen, tot hij of zij een volwaardig lid van het schoolteam is. Nauw overleg tussen de lerarenopleiding, de student en de partnerschool staat daarbij centraal.” Op het einde van het traject is de student helemaal klaar voor de job van leerkracht én kent hij of zij het reilen en zeilen op de partnerschool.
Afgestudeerden vormen dus de perfecte kandidaat om vacatures op de deelnemende partner- en andere scholen in te vullen. Het werkveld reageert dan ook enthousiast, net als Annelore Vanhoutte, student proefproject IN TEAM binnen de verkorte educatieve bachelor: "ik vond het In Team project uiteindelijk heel leerrijk en waardevol. Doorheen het jaar heb ik veel mogen ervaren en daarnaast ook veel mogelijkheden gekregen. Hierdoor kan ik een beter beeld vormen van het onderwijs met alle bijhorende aspecten. Ik durf dan ook te zeggen dat ik door het In Team project een realistischer beeld heb van wat het inhoudt om leerkracht te zijn. Daarnaast vond ik het heel fijn om uitgebreid kennis te maken met de klassen en de mensen op school. Aangezien ik een jaar aanwezig was op de school had ik het gevoel dat er een betere band ontstond. Dat vond ik voordelig toen ik zelf les mocht geven. Doordat ik de leerlingen goed kende, merkte ik dat ik beter kon inspelen op hun persoonlijkheden en dat ik dichter bij hen stond."
Dennis Monte
-
studie- en trajectbegeleider
Julie Foulon
-
stagecoördinator EGO /VEB