Grensoverschrijdend project TALATA wil jongeren stimuleren Frans en Nederlands te leren en gebruiken

Frank Devos
talata.png

In VIVES campus Kortrijk werd op 31 januari 2018 het internationaal project TALATA gelanceerd. Talata staat voor ‘TAlent pour les LAngues, TAlent voor Talen’ en is een Frans-Belgisch grensoverschrijdend pilootproject gefinancierd door het Europese INTERREG-fonds. Daaraan nemen 12 Waalse, Franse en Vlaamse scholen en colleges deel. Het loopt van 1 januari 2018 tot 30 juni 2019.

Het maatschappelijk middenveld van de onderwijssector en de politici van de Eurometropool Lille-Kortrijk-Tournai hebben de krachten gebundeld om de 9-14-jarigen te stimuleren de talen van de regio (Frans en Nederlands) te leren en te gebruiken.  Dit 18 maanden durende avontuur is opgebouwd rond een maatschappelijk model dat de initiatieven rond duurzame ontwikkeling bevordert die in de 12 pilootscholen worden georganiseerd. Ze vormen 6 tandems met telkens een Franstalige en een Nederlandstalige klas die stap voor stap gaan uitwisselen met elkaar.

Interculturaliteit, immersie-onderwijs, innovatieve en motiverende methodologieën, pedagogische uitwisselingen en onderwijsecologie staan op het programma van dit microproject. Het wordt mede  gecoördineerd en begeleid door docenten van de lerarenopleidingen uit VIVES, HELHa en ESPE LNF uit de Eurometropool. 

VIVES steekt met het studiegebied onderwijs vanuit campus Kortrijk stevig de schouders onder dit project. Het betekent meteen een interregionale en internationale verankering van de expertise van de thema’s. 

Deel dit via