sTimul: zorgethisch lab

VIVES kiest resoluut voor de relationele benadering van zorgethiek binnen onderwijs, onderzoek en dienstverlening. Zorg vraagt steeds afstemming op de nood én de context van de zorgontvanger. Zonder aandachtige betrokkenheid kan er van goede zorg geen sprake zijn. Zorgethiek stimuleert reflectie op deze aspecten van zorg.

Tegelijk bekijkt zorgethiek (kritisch) naar hoe zorgprofessionals de ruimte krijgen om zich op de zorgontvanger te betrekken en dus hoe de relationele benadering van zorg op organisatieniveau gestalte krijgt. 

VIVES (en) sTimul: een krachtige tandem

Met sTimul zorgethisch lab zet VIVES met kracht èn expertise in op zorgethiek in opleiding, onderzoek en dienstverlening. Naast het opleiden van (toekomstige) zorgverleners zet sTimul VIVES ook in op de begeleiding van zorgorganisaties in het borgen van zorgethiek. 

Wisselwerking tussen cirkels van zorg

Zorg krijgt altijd gestalte in een context die veel groter is dan de relatie tussen zorgprofessional en zorgontvanger. Altijd fungeert de zorgontvanger in een netwerk van relaties. Zorgprofessionals dragen bovendien verantwoordelijkheid voor meerdere zorgontvangers tegelijk. Zelf staan ze in een netwerk van ‘samen zorgen voor’. Zorgethiek vergt reflectie op al deze ‘cirkels van zorg’. Precies wat sTimul VIVES doet!

Levensecht én ervaringsgericht leren

sTimul zet in op het ‘hoe’ van zorgethische reflectie. De didactiek van ‘exposure’ is hierbij een krachtig instrument: de blootstelling aan de ervaring van het zorg-ontvangen stimuleert perspectiefwissel en brengt mensen bijna automatisch bij zorgethisch reflecteren. Leren in sTimul is in de eerste plaats een leren door ervaring.

sTimul staat voor vormingsaanbod (op maat)

Ervaren is ook het (werk)woord in ons aanbod. Aangepast aan de eigen context van een organisatie, staat sTimul VIVES garant voor een shift naar zorgethisch zien, weten, nadenken en doen. Geen vorming op de klassieke wijze, maar doen en dan denken: daar gaan we voor.

Inzet op praktisch-wetenschappelijk onderzoek

De context van sTimul biedt een krachtige omgeving om projectmatig te onderzoeken hoe het borgen van zorgethiek concreet kan. Vooral leermiddelen vormen een speerpunt: we experimenteren met ervaringsgerichte leermiddelen, zoals met verschillende vormen van exposure. 

Lopend onderzoek

Afgerond onderzoek

  • Een onderzoek naar het begeleidingsproces van studenten verpleegkunde op stage, met aandacht voor het verlenen van aandachtige zorg
stimul.png

Partnerschappen

sTimul VIVES heeft een officiële samenwerkingsovereenkomst met volgende partners: