Aspirant-lijnpiloot cockpit

aspirant-lijnpiloot

Bachelor in de luchtvaart, afstudeerrichting aspirant-lijnpiloot aan VIVES Noord

Is het je droom om piloot te worden? Studenten uit heel Vlaanderen en Nederland komen naar Oostende voor deze unieke luchtvaartopleiding aan de internationale luchthaven van Oostende en het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum op de campus van VIVES Oostende VLOC.

Waar kan ik dit studeren?
Aspirant-lijnpiloot studeren: voor studenten met een passie voor luchtvaart
Aspirant-lijnpiloot student

Mobiele mensen met een passie voor luchtvaart. De opleiding lijnpiloot combineren met een bacheloropleiding: een unieke combinatie die leidt tot een job in stijl op grote hoogte. Ook hier worden meisjes worden sterk aangemoedigd om deze toffe luchtvaartopleiding te volgen. Niet zelden vind je een vrouwelijke captain of first-officer aan de controls in de cockpit!

Vliegen is je passie, onze passie en die van BAFA, onze opleidingspartner. We gaan samen voor een job in de cockpit. Voor onze studenten lijnpiloot is dit natuurlijk het vliegend bureau op 12 km hoogte. Een beter uitzicht kan men zich niet voorstellen. Misschien wat vreemd op het eerst zicht, maar er is ook nog een andere sector in volle ontwikkeling, namelijk de onbemande luchtvaart. Ook daar zijn er piloten voor nodig en geven ieder een cursus UAS, onbemande luchtvaart! Van over geheel Vlaanderen, en Nederland, komen studenten naar Oostende om zich te verdiepen in de luchtvaart.

Let op: om te worden toegelaten tot de VIVES afstudeerrichting aspirant-lijnpiloot van de opleiding bachelor in de luchtvaart (i.s.m. BAFA) moet de student beschikken over een geldig geneeskundig attest.

ASPIRANT-LIJNPILOOT STUDEREN

Je studie in een oogopslag

Opleidingtype

Studiewijze

Studieroute

Aantal studiepunten

Waar kan ik dit studeren?

Startmomenten

Toelatingsvoorwaarden

ECTS-fiches

Onderwijstaal

Wat leer ik in deze opleiding?

De opleiding tot lijnpiloot gebeurt volgens de nieuwste EASA FCL-normen. VIVES werkt hiertoe samen met BAFA, de Ben-Air Flight Academy gevestigd in het Vlaams Luchtvaartopleidingscentrum (VLOC) in Oostende. Voor deze afstudeerrichting aspirant-lijnpiloot, georganiseerd in samenwerking met BAFA, Vlaamse ATO (Approved Training Organisation), geldt de EASA-FCL(1) als eindterm (Flight Crew Licensing). In dit geval bevatten het 4e, 5e en 6e semester van je opleiding het theoretisch gedeelte van de pilotenopleiding. Hier worden ook vlieguren met instructeur voorzien - tot solo (en meer).

Na het behalen van je diploma bachelor in de luchtvaart met afstudeerrichting aspirant-lijnpiloot, kan je aansluitend je vliegvergunning behalen door de resterende praktijkopleiding binnen de 21 maanden te volgen (ongeveer 165 vlieguren). Dit kan in Vlaanderen of Florida (USA). Hou er rekening mee dat er een bijkomende kostprijs is voor deze afstudeerrichting, zoals voor theorie en 36u vliegopleiding, praktijkmateriaal en kosten voor de ATO (Approved Training Organisation). Deze prijs kan fluctueren in functie van variabele kosten zoals fuel.

Om te worden toegelaten tot de afstudeerrichting aspirant-lijnpiloot van de opleiding bachelor in de luchtvaart, moet je beschikken over een geldig geneeskundig attest, dit volgens het Ministrieel besluit van 21-06-2002 tot vaststelling van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen.

Aspirant-lijnpiloot studenten

Hoelang doe ik over deze opleiding?

Een professionele bachelor in de luchtvaart is een praktijkgerichte opleiding die je in principe in een cyclus van zes semesters of drie opleidingsfasen (academiejaren) kan volgen. Het programma omvat 180 studiepunten en is samengesteld uit opleidingsonderdelen waarvoor je credits moet behalen. Rekening houdend met de voorwaarden, eigen aan het programma van de opleiding, stel je als student een individueel studieprogramma (ISP) samen.

De meeste studenten stappen evenwel in via het reguliere programma van de eerste opleidingsfase dat bestaat uit 60 studiepunten. Indien je niet slaagt voor bepaalde opleidingsonderdelen, pas je in samenspraak met de studietrajectbegeleider je individueel studieprogramma aan.

Aspirant-lijnpiloot computer

Hoe organiseert VIVES deze opleiding?

Lessen in pilotenuniform. Vlieginstructeurs. Cursus op iPad. Vliegtuigen. Toch wel niet de alledaagse schoolse bezigheid. VIVES luchtvaart is actief bezig in het VLOC met de principes van 'blended learning'. Luchtvaart is een passie en dat brengen we dan ook in de opleidingen. De opleiding steunt op het ACT-concept: 'Active learning and competence focused training', wat een actieve participatie van de student tijdens de cursus stimuleert en een interactief gebruik van luchtvaartelementen.

VIVES heeft daartoe een zeer uitgebreide technische infrastructuur, uniek voor de Benelux. Zo zijn er diverse simulatoren, motoren, systemen en zelfs vliegtuigen aanwezig. Ook online training komt aan bod. Op die manier ontstaat er globaal een betere mix van theorie en praktijk. Dit wordt ook wel 'blended learning' genoemd.

    Aspirant-lijnpiloot piloot en vliegtuig

    Wat ga je leren?

    Voor de opleiding lijnpiloot ligt de nadruk op kennis van procedures en veiligheid bij het vliegen. Wat brengen we je bij?

    • technische en operationele kennis van vliegtuigen
    • vaktechnische competenties

    Fase 1

    • mix van 50% theorie en 50% praktijk (labs en oefensessies)
    • labs en oefensessies sluiten nauw aan bij de theorie
    • leren gebeurt door de kennis onmiddellijk in te oefenen en toe te passen

    Fase 2

    • zelfstandiger werk in kleinere groepen
    • keuringen voor lijnpiloot (o.a. medisch)
    • keuze van de afstudeerrichting na semester 3: kandidaat-lijnpiloot
    • theoretische training ATPL

    Fase 3

    • theoretische training ATPL
    • vliegtraining tot minstens solo (Aspirant-lijnpiloot)
    • examens bij de FOD Mobiliteit
    • bedrijfsbezoeken & kennismaking met de logistiek van de luchtvaartsector

    Fase 4 (na VIVES bij BAFA in Vlaanderen of Florida)

    • vliegtraining
    • simulator training
    Aspirant-lijnpiloot cockpit

    Ga ik tijdens deze opleiding op stage?

    Veilig vliegen, dat is je project voor het leven en tevens ook de stage. Je vliegt met VIVES minstens 36 uur. Het kan meer zijn ook, liefst zelfs! Een afstudeerproject is er ook in de vorm van een volledige vliegvoorbereiding, die je dan meteen ook mag presenteren op de Bachelorproefdagen in juni. Dit in aanwezigheid van de verantwoordelijken van de Belgische luchtvaartmaatschappijen en ATO's.

    Aspirant-lijnpiloot student in cockpit

    Wat kost deze opleiding?

    Een opleiding tot lijnpiloot bij VIVES & BAFA levert zeker meerwaarde vergeleken met een opleiding die direct start na het secundair onderwijs. Meer en meer eisen Belgische luchtvaartmaatschappijen een minimaal niveau van bachelor. Daarom gebeurt ook campus-recruitment bij Hogeschool VIVES.

    Een opleiding tot lijnpiloot is niet goedkoop, maar door zorgvuldige financiële planning en een goede dosis inzet is dit niet de grote horde die velen denken dat het is.

    De kostprijs van de totale pilootopleiding (drie jaar VIVES en een jaar BAFA) is opgedeeld in drie delen:

    • studiekosten als VIVES student hoger onderwijs (inschrijvingsgeld, boeken enz.)
    • specifieke kosten tijdens de VIVES opleiding (semesters 4/5/6) voor lijnpiloten. Dit is theorie plus vlieguren tot minstens PPL solo niveau.
    • afsluitende kosten na de bacheloropleiding voor de resterende vlieguren bij BAFA.

    Prijzen wijzigen in functie van de index, fuelkost en andere invloeden. Meer informatie hierover bij het opleidingshoofd die je de actuele stand van zaken en meer financiële achtergrond kan geven.

    Aspirant-lijnpiloot studenten

    Hoe kan ik het geneeskundig attest voor deze opleiding verkrijgen?

    Om te worden toegelaten tot de afstudeerrichting aspirant-lijnpiloot van de opleiding bachelor in de luchtvaart, moet de student beschikken over een geldig geneeskundig attest JAR-FCL 3 (Ministrieel besluit 21-06-2002 tot vaststelling van de voorwaarden inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid van de leden van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen). Medex, het ExpertiseCentrum voor LuchtvaartGeneeskunde (ECLG), fungeert als centraal medisch centrum in België voor de geschiktheidsattesten van piloten in de burgerluchtvaart.

    De erkenning van een vliegvergunning en de rechtsgeldigheid ervan is gebonden aan de erkenning van zeer strikte medische criteria, zoals beschreven in de Europese EASA-wetgeving en gecontroleerd door Medex. Vooraleer studenten worden toegelaten tot het volgen van de afstudeerrichting Aspirant-lijnpiloot bezorgen zij een kopie van het geneeskundig attest aan het studentensecretariaat. Het geneeskundig onderzoek tot het verkrijgen (en het hernieuwen) van een CPL-ATPL-IR vergunning moet worden aangevraagd bij:

    Expertisecentrum voor Luchtvaartgeneeskunde
    Simon Bolivarlaan, 30 (bus 3), 1000 Brussel​
    tel: 02 524 97 97, e-mail: [email protected]

    Aspirant-lijnpiloot vleugel vliegtuig

    Heeft deze opleiding een eigen studentenclub?

    Onze studenten hebben een studentenclub die op Europees niveau meespeelt. Toffe activiteiten zoals bedrijfsbezoeken, design competities of fly-in's staan elk jaar op de agenda.

    Studeren in het buitenland

    Hou jij van een internationale uitdaging? Wij vinden het in elk geval belangrijk om jou de kans te geven internationale ervaringen op te doen en zo je kijk op de beroepspraktijk te verruimen. Wil je een geëngageerde wereldburger worden, dan is internationalisering niet meer weg te denken uit jouw programma.

    VIVES Technology biedt alle kansen om een internationale boost aan jouw opleiding te geven. Alle opleidingen van VIVES Technology lenen zich perfect om internationaal een meerwaarde te geven aan jouw diploma. We helpen jou vanaf het begin om alles geregeld te krijgen zodat het een topervaring wordt.

    globe

    Ontdek de wereld tijdens je studie!

    YC
     Quote signs

    Mijn professionele droom is om piloot op lange afstandsvluchten te worden, maar uiteraard beginnen we met korte vliegtrajecten: zo heb ik al eens solo mogen vliegen en samen met een instructeur heb ik al tot in Midden-Zeeland in Nederland mogen vliegen. Ik heb ook al nachtvluchten achter de rug. De campus in Oostende is perfect uitgerust voor deze opleiding: er zijn simulators, oefenvliegtuigen en we hebben een vliegveld voor de deur.

    Lesinhoud
    Studenten stippelen een vliegplan uit

    Studiemateriaal

    Studiemateriaal omvat onder andere boeken, cursussen en digitale leermiddelen die je nodig hebt tijdens je studie.

    Studiemateriaal

    Dit studiemateriaal kan worden aangeboden in papieren vorm (gedrukte cursusteksten, readers, leer- en werkboeken, naslagwerken) of in elektronische vorm (e-boeken, pdf-documenten, PowerPointpresentaties, online tutorials, audio en video).

    Onze elektronische leeromgeving, Toledo, speelt een centrale rol tijdens je opleiding. Je zult er alle informatie over je vakken vinden, cursus- en oefenmateriaal kunnen downloaden en online met je docenten in contact kunnen komen.

    Vakken en praktijk

    Benieuwd welke vakken en welke praktijkonderdelen deel uitmaken van het programma? Bekijk hieronder een beknopt overzicht.

    Vakken en praktijk

    aerodynamica
    computertekenen luchtvaart
    Emerging Technologies
    lab luchtvaarttechnologie
    technische wiskunde
    vliegtuigelektriciteit
    vliegtuigmechanica
    vliegtuigstructuren
    luchtvaartfysica
    luchtvaartelektronica 
    luchttransporteconomie
    ICT
    International Mobility
    vliegtuigmaterialen
    vliegtuigsystemen
    vliegtuigzuigermotoren 
    RPAS onbemande luchtvaart
    analoge en digitale technieken
    kwaliteitszorg en veiligheid
    bedrijfsbeheer
    luchtvaartwetgeving
    VFR- en IFR-communicatie
    prestaties en planning VFR
    vliegtraining en operaties
    fysiologie en psychologie
    gewicht en balans
    prestatieberekening
    radionavigatie 
    vliegtraining
    luchtvaartprocedures
    weerkunde
    toegepaste aerodynamica en prestaties 
    communicatie
    navigatie
    avionicasystemen

    Lessentabel

    Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je weekrooster eruit kan zien. Gemiddeld heb je twintig lesuren per week.

    Via deze link kan je (bovenaan links) ook het uurrooster van onze huidige studenten in de eerste, tweede en derde fase opvragen.

    Lessentabel

    Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je lessenrooster er in het eerste semester uit zou kunnen zien. Omdat niet alle vakken het volledige academiejaar worden gegeven, vind je in de deze voorbeeldtabel uiteraard niet alle opleidingsonderdelen terug. We proberen bij het opmaken van elk lessenrooster springuren zoveel mogelijk te beperken.

    Kies jouw campus
    VIVES Oostende VLOC
    VIVES Oostende VLOC
      ma di wo do vr
    8u30
       
    Lab vliegtuig-elektriciteit
    Lab vliegtuig-mechanica
    Oefeningen technische wiskunde
    9u30
    Computertekenen luchtvaart
    Oefeningen vliegtuig-mechanica
    Lab vliegtuig-elektriciteit
    Lab vliegtuig-mechanica
    Oefeningen technische wiskunde
    10u45
    Computertekenen luchtvaart
    Vliegtuigmechanica
    Lab vliegtuig-elektriciteit
    Lab vliegtuig-mechanica
    Technische wiskunde
    11u45
    Luchtvaartfysica
    Vliegtuigmechanica
    Lab vliegtuig-elektriciteit
     
    Technische wiskunde
    13u00
    Pauze
    14u00
    Luchttransport-economie
     
    Vliegtuigelektriciteit
    Lab luchtvaart-technologie
    Lab vliegtuig-mechanica
    15u00
    Luchttransport-economie
     
    Vliegtuigelektriciteit
    Lab luchtvaart-technologie
    Lab vliegtuig-mechanica
    16u15
    Luchtvaartfysica
     
    Vliegtuigelektriciteit
    Lab luchtvaart-technologie
    Lab vliegtuig-mechanica

    Studiemateriaal

    Dit studiemateriaal kan worden aangeboden in papieren vorm (gedrukte cursusteksten, readers, leer- en werkboeken, naslagwerken) of in elektronische vorm (e-boeken, pdf-documenten, PowerPointpresentaties, online tutorials, audio en video).

    Onze elektronische leeromgeving, Toledo, speelt een centrale rol tijdens je opleiding. Je zult er alle informatie over je vakken vinden, cursus- en oefenmateriaal kunnen downloaden en online met je docenten in contact kunnen komen.

    Hoeveel kost je studie?

    Studeren kost geld. Studiegeld, cursussen en handboeken, noem maar op. Je studiegeld is het bedrag dat je bij inschrijving in het hoger onderwijs betaalt. Die kostprijs is vastgelegd en is voor elke hogeschool en universiteit in Vlaanderen dezelfde.

    Meer info

    Starten met je studie

    Ongetwijfeld zit je met veel vragen. Selecteer hieronder de opleiding die je bij ons gaat studeren en wellicht vind je op de meeste vragen een antwoord.

    Meer info

    Wat na je studie ASPIRANT-LIJNPILOOT?
    Aspirant-lijnpiloot vliegtuig in hangar

    Verder studeren

    Je kan bij VIVES terecht voor een studie in Luchtvaarttechnologie. Dit kan met de nodige vrijstellingen. Informeer hierover bij het opleidingshoofd of verder op deze website. Veel studenten van de opleiding luchtvaart zetten de stap naar een masterdiploma. Dit kan in het binnen- of buitenland.

    De studies van bv. Industrieel Ingenieur met thema Luchtvaart kunnen aangevat worden met een brugprogramma. Dit wordt op maat gemaakt voor de Bachelor in de Luchtvaart en varieert van 66 tot 90 studiepunten afhankelijk van de universiteit waar je je inschrijft. Je kan ook studeren in het buitenland. Er wordt samengewerkt in dit verband met de FIT, Florida Institute of Technology.

    Andere opties zijn: bachelor-na-bachelor in de industriële wetenschappen en technologie ·master in de industriële wetenschappen · elektromechanica (afstudeerrichting elektromechanica of luchtvaarttechnologie) ·energie (afstudeerrichting automatisering of hernieuwbare energie) ·elektronica of ICT ·postgraduaat UAS/drones

    Aspirant-lijntechnologie vleugel vliegtuig

    Aan de slag

    Jobkansen:

    • piloot lijnvliegtuig
    • piloot zakenvliegtuig
    • Flight Planner
    • Drone Operator
    • vluchtsimulatie-instructeur
    • inspecteur luchtvaartveiligheid
    • grondinstructeur vliegtuigsystemen