VIVES SPES
Inspiratie
VIVES SPES is de pastorale werkgroep van de hogeschool VIVES. SPES is een letterwoord dat staat voor SPiritualiteit, Ethiek en Samenleving. Vanuit die driesprong ontstaat een gesprek met studenten en medewerkers, en met iedereen die zich met VIVES verbonden weet. VIVES SPES kiest voor het model van de dialoogschool. VIVES is ingebed in de christelijke traditie. Dit houdt in dat de hogeschool zijn studenten en medewerkers aanspoort om zich te engageren voor een zorgzame leer- en leefomgeving. VIVES verwacht dat elk dit doet vanuit zijn of haar levensbeschouwing, in kritisch-constructieve dialoog met het christelijk verhaal dat de hogeschool inspireert. SPES wil vooral nabij zijn – letterlijk en figuurlijk, zichtbaar en voelbaar.
Ondertussen vind je VIVES SPES ook op Facebook. Door aan dit sociaal medium deel te nemen, kunnen we onverwachte bezoekers, maar vooral studenten en medewerkers bemoedigen en bekrachtigen met zinvolle teksten, foto’s, overwegingen of uitnodigingen naar diepgravende lezingen. Het aantal ‘likes’ en bezoekers van onze pagina vertolken de nood aan en de appreciatie van zingeving. Zeker op belangrijke christelijke momenten of bij treffende actuele gebeurtenissen willen wij inspiratie proberen te bieden.
Jaarwerking
In het eerste semester gaat de lezingenreeks In Search of Humanity van start. Studenten van VIVES krijgen de kans om in hun keuzepakket dit bijkomend vak levensbeschouwing aan te stippen, waaraan opdrachten ter evaluatie gekoppeld zijn. Voor de afstandsstudenten worden deze lezingen gefilmd en op het digitaal leerplatform Toledo geplaatst. Deze boeiende, gratis lezingen staan bovendien open voor externen.
In november vindt ook een herdenkingsviering plaats voor de overledenen binnen de VIVES-familie. Ze wordt opgevat als een bezinning, met aandacht voor woord, muziek, beeld en een doe-moment. Het kan ons enkel gelukkig stemmen dat we iets kleins kunnen betekenen voor wie erbij is.
Bij de sterke momenten van het kerkelijk jaar gebeurt er heel wat visualisatie in de verschillende campussen. Waar nodig, willen we elk genomen initiatief ondersteunen of terug op gang brengen. We opteren hiervoor duidelijk voor een alternatief, dat de student, een docent, een toevallige passant, aan het denken zet.
Standpunten rond identiteit
Standpunt over het dragen van religieuze symbolen
VIVES respecteert het dragen van religieuze symbolen in de hogeschool. Alleen wanneer er doorslaggevende argumenten zijn, gaat VIVES samen met de student of medewerker op zoek naar mogelijke alternatieve oplossingen. Doorslaggevende argumenten kunnen betrekking hebben op herkenbaarheid, competenties (medewerkers) en te bereiken leerresultaten (studenten), veiligheid, hygiëne en een belemmering in het uitoefenen van de kernactiviteiten van hogeschool VIVES.
Bij activiteiten buiten de hogeschool gelden de regels zoals ze voorgeschreven worden door de externe instantie (bedrijf, organisatie, stageplaats,…) en wordt er van medewerkers en studenten verwacht dat zij zich inpassen in het beleid van de externe instantie. VIVES engageert zich om partners te zoeken die dezelfde visie delen rond het dragen van religieuze symbolen.