Media & Entertainment Business
Ontwikkel media- en entertainmentcampagnes voor bedrijven of zet je eigen mediaproducties in de markt. Content is king!
Elk bedrijf is een entertainmentbedrijf. Organisaties kunnen zich vandaag de dag enkel nog onderscheiden door steengoede content en storytelling.
Een media- en entertainmentprofessional is dan ook in staat om een mediastrategie te bepalen en vorm te geven in een crossmediale aanpak. Maar ook iedereen is een producer geworden. Met je eigen smartphone maak je nu al zelf foto’s, video’s, maar hoe maak je daar nu een business van?
In deze bachelor leer je toffe concepten te bedenken en ontdek je hoe je die kunt vertalen naar podcasts, video’s en andere toffe socialmediacontent. Daarnaast kom je in de opleiding ook in contact met nieuwste technologieën. Je gaat op zoek naar naar nieuwe businessmodellen in de media- en entertainmentsector, maar je weet ook hoe je mediacampagnes opzet en aanstuurt.
Wil je meer weten? Klik dan op Boek je bezoek hierboven om een afspraak te maken voor 15 juli of vanaf 18 augustus of kom naar onze infodagen. Meer info: [email protected], 0496 05 97 38
De wereld van media en entertainment ligt aan je voeten
Deze opleiding traint toekomstige media- en entertainmentprofessionals in hoe je creatieve mediacampagnes voor bedrijven ontwerpt en hoe je een eigen media- en entertainmentbedrijf kunt opzetten. Onze missie: je leren hoe je met storytelling meeslepende content kunt creëren aan de hand van de allernieuwste technologie. Zin om ons te joinen?
Studiemateriaal
Studiemateriaal omvat onder andere boeken, cursussen en digitale leermiddelen die je nodig hebt tijdens je studie.
Studiemateriaal
Kijk al eens een cursus in
Voor deze opleiding heb je een laptop nodig met een aantal specificaties. Ontdek hieronder aan welke specificaties je laptop moet voldoen voor deze opleiding. (update 1 juli 2024)
Voor cursusmateriaal en handboeken rekenen we op ongeveer 465 euro (licenties inclusief) voor het eerste jaar. Daarnaast worden er enkele bedrijfsbezoeken gepland.
Vakken en praktijk
Benieuwd welke vakken en welke praktijkonderdelen deel uitmaken van het programma? Bekijk hieronder een beknopt overzicht.
Vakken en praktijk
Wil je meer info over de vakken in het eerste jaar, klik dan onderaan de pagina op ECTS-fiches bij 'je studie in een oogopslag'.
Fase 1
- Business Fundamentals
- Business Tools
- Marketing Fundamentals
- Media & Entertainment Industry 1
- Media & Content
- Creative Studio & Storytelling
- Graphic Design
- Photo Studio
- Audio Studio
- Video Studio 1
- Emerging Technologies
- Communicatievaardigheden
- Mediapraktijk
keuzetraject Creative Content Production
- Copywriting
keuzetraject Virtual Production
- Animatie & 3D Design
Fase 2
- Advanced Excel
- Media & Entertainment Industry 2
- Juridische topics in de mediasector
- Media topics
- Strong Sustainability
- Audience Planning & Marketing Analytics
- Video Studio 2
- Live Production 1
- Web Design
- User Experience Design
- Project Storytelling
- English / Français
- Consumer Insights (Media Research & Trendwatching)
- Bedrijfsethiek
- Student Company 1
keuzetraject Creative Content Production
- Redactie
- Brand Activation
keuzetraject Virtual Production
- Motion Design
Fase 3
- Productieleiding & Regie
- Businessmodelling
- Entertainment cases (e-sports, film, culture, sports, leisure, music...)
- Live Production 2
- Personal Branding & Media Training
- Student Company 2 & 3
- Bachelorproef
- Stage
keuzetraject Creative Content Production
- Fictie en Non-Fictie
keuzetraject Virtual Production
- Virtual Live Production
Lesrooster
Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je weekrooster eruit kan zien. Gemiddeld heb je 20 lesuren per week.
Lesrooster
Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je lessenrooster er in het eerste semester uit zou kunnen zien. Omdat niet alle vakken het volledige academiejaar worden gegeven, vind je in de deze voorbeeldtabel uiteraard niet alle opleidingsonderdelen terug. We proberen bij het opmaken van elk lessenrooster springuren zoveel mogelijk te beperken.
ma | di | wo | do | vr | za | |
---|---|---|---|---|---|---|
8u45
|
Photo Studio
|
Media & Content
|
Media & Entertainment Industry
|
Blended learning: Emerging Technologies
|
||
9u45
|
Photo Studio
|
Media & Content
|
Communicatie
|
Blended learning: Emerging Technologies
|
||
11u
|
Marketing Fundamentals: Marketing Essentials
|
Photo Studio
|
Communicatie
|
Blended learning: Emerging Technologies
|
||
12u
|
Marketing Fundamentals: Marketing Essentials
|
Photo Studio
|
||||
13u
|
Marketing Fundamentals: Communication Strategy
|
|||||
14u
|
Creative Studio & Storytelling
|
Business Fundamentals
|
Marketing Fundamentals: Communication Strategy
|
|||
15u15
|
Graphic Studio
|
Business Fundamentals
|
||||
16u15
|
Graphic Studio
|
|||||
17u15
|
Graphic Studio
|
gastcolleges (1x per maand)
|
Studiemateriaal
Kijk al eens een cursus in
Voor deze opleiding heb je een laptop nodig met een aantal specificaties. Ontdek hieronder aan welke specificaties je laptop moet voldoen voor deze opleiding. (update 1 juli 2024)
Voor cursusmateriaal en handboeken rekenen we op ongeveer 465 euro (licenties inclusief) voor het eerste jaar. Daarnaast worden er enkele bedrijfsbezoeken gepland.
Wat leer ik tijdens mijn opleiding?
De opleiding focust op vijf pijlers:
- management
- media en entertainment
- content creation
- professionele communicatie
- praktijk en onderzoek.
In het eerste jaar dompelen we je onder in de brede media- en entertainmentsector, je maakt kennis met media en entertainment in zijn vele vormen: fotografie, podcasts, video, AR, VR ... Je leert zowel creatief concepten te bedenken als de tools gebruiken om ze uit te voeren. In het tweede jaar bedenk je mediacampagnes op basis van marketing- en communicatiedoelstellingen en krijg je de kans om je eigen project uit te werken. Ook de student company's starten op, waarbij je je ondernemende vaardigheden traint. In het laatste jaar ga je je ten slotte verdiepen in nieuwste technologieën voor je aan je stage begint. Je leert briefings interpreteren en denkt na over de content die je wil ontwikkelen. Daarnaast zoomt de opleiding ook in op zelf een media- of entertainmentconcept te ontwikkelen en daarrond een business te ontwikkelen.
Hoe organiseert VIVES deze opleiding?
We verkennen eerst de media- en entertainmentsector en zoomen in op zowel media in communicatiestrategieën van organisaties als op media als producten. Vanaf het eerste jaar duik je al in de studio. Je leert er camera- en opnametechnieken maar ook de software om te monteren.
In het tweede jaar leer je producties opzetten. Daarbij word je in het eerste semester begeleid door een coach, maar in het tweede semester mag je je eigen project uitwerken. In het derde jaar ga je volop voor de Student Company's en pas je alles toe op je stage.
KEUZETRAJECT CREATIVE CONTENT PRODUCTION
Wil je je creatieve ei kwijt, dan kies je het keuzetraject Creative Content Production. In dit keuzetraject verdiep je je in zowel fictie als non-fictie. Je staat stil bij alle aspecten van een artistieke productie (set-dressing, make-up, kostuums e.d.). Daarnaast leer je ook copywriten en hoe je evenementen kan inzetten als een medium kan inzetten in het vak Brand Activation.
KEUZETRAJECT VIRTUAL PRODUCTION
In het keuzetraject Virtual Production kan je je digitaal helemaal uitleven. Je leert software om animatie in 2D en 3D te tekenen, je gaat aan de slag met game engines en motion capturing en in het laatste jaar ga je all the way in Virtual Live Production.
Hoelang doe ik over deze opleiding?
Een professionele bachelor is een praktijkgerichte opleiding die je in drie jaar kunt afronden. De opleiding bestaat uit zes semesters die over drie opleidingsfasen worden gespreid. Het programma omvat 180 studiepunten en is samengesteld uit opleidingsonderdelen waarvoor je credits (studiepunten) moet behalen.
De meeste studenten volgen het reguliere programma waarvan de eerste opleidingsfase bestaat uit 60 studiepunten. Rekening houdend met de voorwaarden van het opleidingsprogramma kun je als student ook een individueel studieprogramma (ISP) samenstellen. Mocht je voor bepaalde opleidingsonderdelen niet slagen, dan pas je in samenspraak met een studietrajectbegeleider je individuele studieprogramma aan.
Ga ik tijdens mijn opleiding op stage?
In het eerste jaar loop je een verkennende stage in de media- en entertainmentsector. Vanaf het tweede jaar starten de Student Company’s op waarbij je media- en entertainmentopdrachten aanpakt voor externe opdrachtgevers. Die Student Company’s lopen ook in het derde jaar waarbij geleidelijk aan de coaching wordt teruggeschroefd. Op het einde van je derde jaar loop je dan drie maanden stage in een mediafunctie en werk je ook je bachelorproef uit.
Je hebt de klassieke media-industrie (productiehuizen, omroepen, publishers…), maar daarnaast produceert zowat élk bedrijf vandaag zijn eigen mediacontent: grootwarenhuizen, voetbalploegen, muziekfestivals … zijn ook mediabedrijven geworden. Bijgevolg zal de vraag groeien naar geschoolde mediaproducers die aan de slag kunnen met nieuwe mediatools, -kanalen en -dragers als podcasts, YouTube- en TikTok-filmpjes of smartphonefotografie.
Hoeveel kost je studie?
Studeren kost geld. Studiegeld, cursussen en handboeken, noem maar op. Je studiegeld is het bedrag dat je bij inschrijving in het hoger onderwijs betaalt. Die kostprijs is vastgelegd en is voor elke hogeschool en universiteit in Vlaanderen dezelfde.
Starten met je studie
Ongetwijfeld zit je met veel vragen. Selecteer hieronder de opleiding die je bij ons gaat studeren en wellicht vind je op de meeste vragen een antwoord.
Onze campussen zijn leef- en studeercampussen. Je vindt er alle faciliteiten om je studies te ondersteunen. Niet alleen dit, maar ook het studentenleven kan al op de campus van start gaan.
Verder studeren
Via een schakelprogramma kan je aan een master beginnen.
Aan de slag
(Social) Media Manager
Cross Media Designer
Producer
Conversation Manager
Content Creators (audio, video)
Art Director
Storyteller
Digital Media Manager
Creative Project Manager
Je studie in een oogopslag
Studiegebied
Opleidingstype
- Bachelor
Studiewijze
- Dagonderwijs
Aantal studiepunten
- 180
Startmomenten
- eerste semester
Toelatingsvoorwaarden
ECTS-fiches
Onderwijstaal
- Nederlands