studenten

Digital Business Management

Bachelor in het bedrijfsmanagement, keuzetraject Digital Business Management aan VIVES Zuid

Nieuwe digitale technologieën kegelen bestaande businessmodellen omver. Om dit digitale transformatieproces te doorlopen hebben bedrijven niet alleen behoefte aan informatici, maar ook aan medewerkers met een brede businesskennis en een uitstekende kennis van digitale tools. Zij vormen de brug tussen de business en de IT.

Waar kan ik dit studeren?
Word coach in het digitale transformatieproces
student

De digitalisering zorgt voor een spectaculaire omwenteling in het economische en maatschappelijke leven. Daarom is er nood aan dynamische, communicatief sterke afgestudeerden met een brede bedrijfskennis en een uitstekende beheersing van digitale tools.

Met een ruime vorming in marketing, boekhouden, logistiek, financiën … en een sterke digitale basis leg jij de brug tussen business en IT. Je analyseert en optimaliseert bedrijfsprocessen en adviseert bij de keuze van de digitale tools. Je bent de coach in het digitale transformatieproces.

Je beheerst ook de digital skills om als digital marketeer de marketingafdeling te ondersteunen door digitale content te creëren (web, social media), digitale marketingcampagnes te lanceren (e-mailmarketing, social media marketing, content marketing, ...) en door de analyse en visualisatie van marketing- en verkoopsgegevens.

DIGITAL BUSINESS MANAGEMENT studeren

Je studie in een oogopslag

Opleidingtype

Studieroute

Aantal studiepunten

Waar kan ik dit studeren?

Toelatingsvoorwaarden

ECTS-fiches

Onderwijstaal

Wat leer ik in deze opleiding?

De opleiding bestaat uit vier opleidingspijlers: personal development, business, digital content & marketing, informatiemanagement.

In het opleidingspijler Personal Development worden je communicatieve en persoonlijke vaardigheden getraind. Je leert vlot spreken en schrijven in het Nederlands, het Frans en het Engels. Je ontdekt je eigen talenten en je leert een team leiden (People Management). Je krijgt ervaring met echte klanten door al vroeg in de opleiding actief te zijn in het leerbedrijf en via de stage. Je leert hoe je een project moet aanpakken en tot een goed einde brengen.

In de pijler business krijg je een brede bedrijfseconomische vorming: (informatica)recht, financieel beleid, financieel management, (digitale) marketing en logistiek. Je bent uitstekend op de hoogte van de digitale transformatie die we nu doormaken en van het effect op de bedrijfsvoering.

In de pijler Digital Content & Marketing leer je digitale content creëren: het bouwen van een e-commerse site, foto- en filmbewerking, social media content. Op die manier ondersteun je als Digital Marketeer de marketingafdeling. Je lanceert en ondersteunt digitale marketingcampagnes (web, social media, ...).

In de pijler Information Management leer je omgaan met databanken en data. Je kan een databank ontwerpen en de data in een databank analyseren en op een aantrekkelijke manier visualiseren zodat managers op elke moment de stand van zaken van de bedrijfsvoering kennen. Dit geldt zowel voor marketingdata als voor algemene bedrijfsgegevens. 

Je bent uitstekend op de hoogte en expert-gebruiker van digitale tools en bedrijfssoftware zowel voor klantenbeheer, documentbeheer als de hele bedrijfsvoering. Je kunt bedrijfsprocessen analyseren en optimaliseren. Op die manier ben je in staat om de behoeften van een klant te analyseren en de klant te adviseren bij de keuze van de juiste digitale tools. Samen met de klant doorloop je dan het hele proces: de behoeftenanalyse, de keuze van de juiste software, de implementatie van de software én de opleiding van de eindgebruikers. Samen met de eindgebruikers en de IT-afdeling realiseer je een volledige digitale transformatie.

laptop

Hoelang doe ik over deze opleiding?

Een professionele bachelor is een praktijkgerichte opleiding die je in drie jaar kunt afronden. De opleiding bestaat uit zes semesters die over drie opleidingsfasen worden gespreid. Het programma omvat 180 studiepunten en is samengesteld uit opleidingsonderdelen waarvoor je credits (studiepunten) moet behalen.

De meeste studenten volgen het reguliere programma waarvan de eerste opleidingsfase bestaat uit 60 studiepunten. Rekening houdend met de voorwaarden van het opleidingsprogramma kun je als student ook een individueel studieprogramma (ISP) samenstellen. Mocht je voor bepaalde opleidingsonderdelen niet slagen, dan pas je in samenspraak met een studietrajectbegeleider je individuele studieprogramma aan.

laptop

Hoe ziet mijn studieroute eruit?

De opleiding Digital Business Management is een keuzetraject in de professionele bachelor in bedrijfsmanagement. In het eerste jaar heb je heel wat vakken die gemeenschappelijk zijn met de andere opleidingen in bedrijfsmanagment zoals marketing, boekhouden, economie, recht, data-analyse, Frans en Engels. Daarnaast heb je ook al enkele vakken die passen in je eigen specialisatie zoals digitale marketing, web design, databanken, advanced excel en praktijktraining en projecten.

Vanaf het tweede jaar ga je echt helemaal voor je specialisatie. Dat zie je ook aan de vakkenlijst in de diverse pijlers uit je specialisatie: e-payment en e-security, digital transformation, advanced digital marketing, digital content creation, analyse en IT-projectmanagement,  e-commerce en web marketing, business software, enzovoort.

De lessen vinden plaats in kleine groepen zodat je kunt genieten van een optimale begeleiding. Je maakt ook onmiddellijk kennis met de praktijk. In het leerbedrijf ABINET realiseer je projecten voor echte klanten, en je gaat natuurlijk ook op stage.

laptop

Hoe organiseert VIVES deze opleiding?

In het eerste jaar krijg je een brede bedrijfseconomische en communicatieve basis, en ontwikkel je je vaardigheden in databanken, web design en officetools. Je maakt ook voor het eerst kennis met de praktijk.

In het tweede jaar worden deze vaardigheden verder ontwikkeld: webshop bouwen, data visualiseren, digital marketing, bedrijfsprocessen modelleren, analyse van IT-behoeften, handel drijven via het net, leer je werken met ERP- en ECM-tools, enzovoort. Je wordt ook ingeschakeld in het leerbedrijf van de opleiding.

In het laatste jaar komen projectwerk en praktijkervaring nog sterker aan bod. Je wordt een essentiële pion in het leerbedrijf en trekt ook op stage. Je leert ook hoe je een team moet leiden, wat de elementen van informaticarecht, maak je kennis met nieuwe trends in business en IT, leer je diverse toepassingen integreren en word je expert in CRM en marketing automation. 

student

Ga ik tijdens deze opleiding op stage?

Kennismaking met de praktijk is een essentieel onderdeel van deze opleiding. In het eerste jaar maak je via speed dates, bedrijfsbezoeken en gastcolleges kennis met het werkveld, maar je voert ook in het kader van het leerbedrijf ABINET een project uit voor een reële klant. In het tweede en het derde jaar worden de projecten van ABINET nog belangrijker.

Het laatste semester van je opleiding is volledig gewijd aan praktijktraining: je werkt zes weken voor het leerbedrijf ABINET en je gaat elf weken op stage.

Kan ik tijdens deze opleiding ook naar het buitenland?

Digital Business Management situeert zich bij uitstek in een internationale context. Je krijgt de kans deel te nemen aan internationale studiereizen (China, Verenigde Staten …), je kunt een semester les volgen in het buitenland, of je doet je stage in het buitenland.

globe

Ontdek de wereld tijdens je studie!

student
 Quote signs

Het is een goede mix van echte bedrijfsvakken en van vakken die computergerelateerd zijn.

Lesinhoud
studenten

Studiemateriaal

Studiemateriaal omvat onder andere boeken, cursussen en digitale leermiddelen die je nodig hebt voor het succesvol doorlopen van je opleiding. 

Studiemateriaal

Dit studiemateriaal kan worden aangeboden in papieren vorm (gedrukte cursusteksten, readers, leer- en werkboeken, naslagwerken) of in elektronische vorm (e-boeken, PDF-documenten, PowerPointpresentaties, online tutorials, audio en video).

Onze elektronische leeromgeving, Toledo, speelt een centrale rol tijdens je opleiding. Je zult er alle informatie over je vakken vinden, cursus- en oefenmateriaal kunnen downloaden en online met je docenten in contact kunnen komen.

Boeken- en syllabilijsten vind je op de pagina met de Startinformatie van jouw opleiding.

Ten slotte heb je ook een laptop nodig. De opleiding bevat immers heel wat digitale vakken. In deze vakken worden oefeningen en projecten op je eigen laptop gerealiseerd. Meer informatie vind je op de pagina over het aankopen van een laptop.

Vakken en inhoud

Benieuwd welke vakken je zult krijgen tijdens je opleiding? Check hieronder een beknopt overzicht of bekijk de volledige ECTS-fiche.

Vakken en inhoud

In deze praktijkgerichte opleiding hebben we geen tijd te verliezen, want de uitdaging is groot: van jou een bedrijfseconomische IT-toolspecialist maken. Je krijgt allereerst een brede bedrijfseconomische opleiding in marketing, boekhouden en financiën. Daarnaast is er ook ruim aandacht voor de training van je communicatieve vaardigheden. Die kennis combineer je met een grondige opleiding in digitale tools. In het eerste jaar leer je je weg vinden in databanken, webdesign en Office Tools. In het tweede jaar verdiep je je in het bouwen van webshops, Digital Marketing, ERP- en ECM-tools … Je laatste jaar maakt je opleiding helemaal af. Dan staan o.a. leadership, talentontwikkeling, informaticarecht, nieuwe trends, CRM en Marketing Automation op je programma.

Hier vind je de ECTS-fiche van deze opleiding. ECTS staat voor European Credit Transfer System en is het Europees systeem voor de overdracht en de accumulatie van studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk aan 25 tot 30 uur werk.

Lessentabel

Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je weekrooster eruit kan zien.

Lessentabel

Download hier de lessentabel met een overzicht van de verschillende opleidingsonderdelen in de eerste, tweede en derde fase van je opleiding. Voor meer gedetailleerde informatie per opleidingsonderdeel, klik op de knop "Ontdek je vakken" en raadpleeg de officiële ECTS-fiches van alle vakken.

Studiemateriaal

Dit studiemateriaal kan worden aangeboden in papieren vorm (gedrukte cursusteksten, readers, leer- en werkboeken, naslagwerken) of in elektronische vorm (e-boeken, PDF-documenten, PowerPointpresentaties, online tutorials, audio en video).

Onze elektronische leeromgeving, Toledo, speelt een centrale rol tijdens je opleiding. Je zult er alle informatie over je vakken vinden, cursus- en oefenmateriaal kunnen downloaden en online met je docenten in contact kunnen komen.

Boeken- en syllabilijsten vind je op de pagina met de Startinformatie van jouw opleiding.

Ten slotte heb je ook een laptop nodig. De opleiding bevat immers heel wat digitale vakken. In deze vakken worden oefeningen en projecten op je eigen laptop gerealiseerd. Meer informatie vind je op de pagina over het aankopen van een laptop.

Hoeveel kost je studie?

Studeren kost geld. Studiegeld, cursussen en handboeken, noem maar op. Je studiegeld is het bedrag dat je bij inschrijving in het hoger onderwijs betaalt. Die kostprijs is vastgelegd en is voor elke hogeschool en universiteit in Vlaanderen dezelfde.

Meer info

Starten met je studie

Ongetwijfeld zit je met veel vragen. Selecteer hieronder de opleiding die je bij ons gaat studeren en wellicht vind je op de meeste vragen een antwoord.

Meer info

Wat na je studie DIGITAL BUSINESS MANAGEMENT?
Verder studeren

Verder studeren

Na het behalen van je bachelordiploma kun je een schakeljaar volgen en dan een masterdiploma in handelswetenschappen of in information management behalen. Aan onze eigen hogeschool kan je ook via een verkorte studieroute een bijkomend bachelordiploma behalen (bv. marketing, business management & entrepreneurship, eventmanagement, ....). Je kan eveneens de banaba international management aan VIVES volgen (1jaar).

Of studeer je liever nog een bijkomend jaar in het buitenland? We zoeken samen met jou naar een geschikte partnerschool.

aan de slag

Aan de slag

Je kunt terecht in een brede waaier van sectoren, in diverse functies:

  • business-analist,
  • digital marketeer,
  • information architect,
  • consultant business intelligence,
  • accountmanager digital products.