Tafel met papier

communicatiesupport

communicatie-support
Graduaat in het marketing- en communicatiesupport, afstudeerrichting communicatiesupport aan VIVES Noord en VIVES Zuid

In communicatiesupport focus je op de verschillende kanalen en media die je op een creatieve manier kan inzetten om jouw doelgroep te bereiken.

Waar kan ik dit volgen?
word communicatiemedewerker
word communicatie-medewerker
Studenten communicatie

Wie kiest voor communicatiesupport, wil later de communicatie binnen een bedrijf op verschillende manieren bijstaan. Dit gaat van het uitwerken en uitvoeren van diverse marketingcommunicatieprojecten tot rechtstreekse communicatie met klanten en leveranciers, maar ook met het bredere publiek. Uiteraard telkens aan de hand van de geschikte tools en media. Sociale media, Google, grafische vormgeving en content creatie kennen na deze opleiding geen geheimen meer voor jou.

In jouw toekomstige job ondersteun je de afdeling in het produceren van content voor diverse campagnes. Aan de hand van diverse communicatietools en -technieken zoals o.a. story telling, leer je om zo goed mogelijk op jouw doelgroep in te spelen.

Naast de inhoudelijke component is ook de grafische vormgeving van essentieel belang. Eveneens het uitvoeren van een concurrentie- of doelgroepanalyse, het uitsturen van nieuwsbrieven, de vindbaarheid op Google verhogen, ... behoren tot jouw divers takenpakket. 

Deze boeiende mix van vaardigheden maakt van jou een breed inzetbare communicatie-assistent, waar elk bedrijf naar op zoek is.

Communicatiesupport studeren

Je studie in een oogopslag

Opleidingstype

Studiewijze

Studieroute

Aantal studiepunten

Waar kan ik dit volgen?

Startmomenten

Toelatingsvoorwaarden

ECTS-fiches

Onderwijstaal

Wat leer ik in deze opleiding?

In deze afstudeerrichting leer je onder andere:

  • inzicht verwerven in marketing- en communicatiestrategieën
  • mondeling en schriftelijk communiceren in verschillende stijlen, rekening houdend met diverse doelgroepen en aan de hand van allerhande media
  • sociale media op een businessgerichte en succesvolle manier inzetten
  • digital creation met o.a. InDesign, Photoshop, Illustrator
  • managen van projecten en events
  • vlot met de Office-pakketten werken
  • communiceren vanuit een bedrijfsstijl en -imago naar eigen medewerkers, klanten, leveranciers, prospecten en het bredere doelpubliek.

Kortom:  je leert marketing- en communicatie-inzichten vertalen naar concrete communicatie-acties.
Met deze mix word jij de communicatiemedewerker met een commerciële flair, waar elk bedrijf naar op zoek is.

Vrouw aan laptop

Hoe lang doe ik over deze opleiding?

Deze opleiding duurt twee jaar in dagonderwijs en heeft een studieomvang van 120 studiepunten. Graduaatsopleidingen bereiden de student voor op een beroep, maar ook voor de doorstroom naar een professionele bacheloropleiding in het hoger onderwijs. Als je de opleiding tot een goed einde brengt behaal je het diploma van gegradueerde.

Studerende student

Hoe organiseert VIVES deze opleiding?

Het eerste semester is voor beide afstudeerrichtingen gemeenschappelijk. Vervolgens krijg je telkens gemeenschappelijke vakken gecombineerd met vakken voor jouw afstudeerrichting. De kleine klasgroepen zorgen ervoor dat je goed gecoacht wordt bij de verwerking van de leerstof.

Door onze permanente evaluatiemethode hoef je nooit grote hoeveelheden leerstof te verwerken en krijg je snel feedback over je vorderingen. Na elke zes weken les volgt een evaluatieperiode. Afhankelijk van de studie die je kiest, zijn flexibele instap- en evaluatiesystemen mogelijk. Op die manier kun je je studie laten aansluiten bij je eigen situatie en je ambities. Het einddoel is jou als vakman of -vrouw klaar te stomen, zodat je al op je eerste werkdag van je nieuwe job actief kunt meewerken.

Vanaf het tweede semester ga je al twee dagen per week naar de werkplek. Je sluit je opleiding af met een project uit het werkveld: de graduaatsproef.

studenten staan op plein te wachten op startschot loopwedstrijd

Ga ik tijdens deze opleiding op stage?

Doen staat centraal in de opleiding. Daarom bestaat de opleiding uit één derde werkplekleren. Je gaat al in het tweede semester twee dagen per week naar jouw werkplek en dit aantal dagen bouwt op doorheen de opleiding. De laatste twee maanden van de opleiding vertoef je zelfs 4 dagen op de werkplek.

Hoe kom je aan een werkplek? We ondersteunen je graag in de zoektocht door jou te laten kennismaken met een breed arsenaal aan bedrijven met wie we samenwerken. Tijdens een megaspeeddate krijg je de kans om bij jouw favorieten te solliciteren. Je kan terecht op de marketing- en communicatie-afdeling bij kmo’s, multinationals, marketing- en communicatiebureaus, maar zeker en vast ook bij stadsdiensten en vzw’s.

Lesinhoud
Grafieken bestuderen

Studiemateriaal

Studiemateriaal omvat boeken, cursussen en digitale leermiddelen die je nodig hebt voor het succesvol doorlopen van je opleiding.

Studiemateriaal

Dit studiemateriaal kan worden aangeboden in papieren vorm (gedrukte cursusteksten, readers, leer- en werkboeken, naslagwerken) of in elektronische vorm (e-boeken, pdf-documenten, PowerPointpresentaties, online tutorials, audio en video). Onze elektronische leeromgeving, Toledo, speelt een centrale rol tijdens je opleiding. Je zult er alle informatie over je vakken vinden, cursus- en oefenmateriaal kunnen downloaden en online met je docenten in contact kunnen komen.

Vakken en inhoud

  • Benieuwd welke vakken je zult krijgen tijdens je opleiding? Check hieronder een beknopt overzicht of bekijk de volledige ECTS-fiche.

Vakken en inhoud

Fase 1:

  • Algemene marketing
  • Digiskills
  • Inleiding professionele communicatie
  • Internationale communicatie
  • IT: Word
  • Professional Skills 1
  • Photo Editing
  • Commercieel- en handelsgerichte communicatie
  • Social Media
  • IT: Excel
  • Digitale vormgeving: InDesign + Illustrator
  • Copywriting
  • Research & Targeting
  • Werkplekleren Beginner
  • Customer journey
  • Websites

Fase 2

  • Event- en projectmanagement
  • Skills Lab Taalvaardigheid
  • Professional Skills 2
  • Communicatie- en mediaplanning
  • Business Essentials
  • Graduaatsproef
  • Werkplekleren Junior
  • Werkplekleren Senior 
  • Direct marketing
  • Digital marketing
  • Content creatie
  • Communicatietechnieken
  • Internationaal project

Hier vind je de ECTS-fiches van deze opleiding. ECTS staat voor European Credit Transfer System en is het Europees systeem voor de overdracht en de accumulatie van studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk aan 25 tot 30 uur werk.

Lessentabel

Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je weekrooster eruit kan zien.

Lessentabel

Het eerste semester is voor beide afstudeerrichtingen gemeenschappelijk.

Download hier de lessentabel met een overzicht van de verschillende opleidingsonderdelen in de eerste en tweede fase van je opleiding. Voor meer gedetailleerde informatie per opleidingsonderdeel, klik op "Vakken en inhoud" en raadpleeg de officiële ECTS-fiches van alle vakken. Via die link kan je (bovenaan links) ook het uurrooster van onze huidige studenten opvragen.

Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je lessenrooster er in het eerste semester uit zou kunnen zien. Omdat niet alle vakken het volledige academiejaar worden gegeven, vind je in de deze voorbeeldtabel uiteraard niet alle opleidingsonderdelen terug. We proberen bij het opmaken van elk lessenrooster springuren zoveel mogelijk te beperken

Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je lessenrooster er in het eerste semester uit zou kunnen zien. Omdat niet alle vakken het volledige academiejaar worden gegeven, vind je in de deze voorbeeldtabel uiteraard niet alle opleidingsonderdelen terug. We proberen bij het opmaken van elk lessenrooster springuren zoveel mogelijk te beperken.

Kies jouw campus
VIVES Kortrijk
VIVES Kortrijk
  ma di wo do vr za
8.30u
Internationale communicatie: Engels
Copy Writing
Digitale Vormgeving: InDesign
Werkplekleren
Werkplekleren
 
10.30u
Pauze
10.45u
Internationale communicatie: Frans
Copy Writing
Digitale vormgeving: InDesign
Werkplekleren
Werkplekleren
 
12.45u
Pauze
13.45u
   
IT: Excel
Werkplekleren
Werkplekleren
 

Studiemateriaal

Dit studiemateriaal kan worden aangeboden in papieren vorm (gedrukte cursusteksten, readers, leer- en werkboeken, naslagwerken) of in elektronische vorm (e-boeken, pdf-documenten, PowerPointpresentaties, online tutorials, audio en video). Onze elektronische leeromgeving, Toledo, speelt een centrale rol tijdens je opleiding. Je zult er alle informatie over je vakken vinden, cursus- en oefenmateriaal kunnen downloaden en online met je docenten in contact kunnen komen.

drie personen overleggen aan twee laptops over de startinformatie en info rond 'Wat kost studeren?'

Hoeveel kost je studie?

Studeren kost geld. Studiegeld, cursussen en handboeken, noem maar op. Je studiegeld is het bedrag dat je bij inschrijving in het hoger onderwijs betaalt. Die kostprijs is vastgelegd en is voor elke hogeschool en universiteit in Vlaanderen dezelfde.

meer info >

Starten met je studie

Ongetwijfeld zit je met veel vragen. Selecteer hieronder de opleiding die je bij ons gaat studeren en wellicht vind je op de meeste vragen een antwoord.

meer info >

Onze campussen zijn leef- en studeercampussen. Je vindt er alle faciliteiten om je studies te ondersteunen. Niet alleen dit, maar ook het studentenleven kan al op de campus van start gaan. 

Wat na je studie communicatiesupport?
Kantoor

Aan de slag

Bedrijven smeken naar afgestudeerden die zich goed kunnen uitdrukken in het Frans en Engels. Je kan onmiddellijk aan de slag als medewerker in een communicatiebureau, administratief medewerker, bediende onthaal en communicatie, communicatie-assistent, medewerker in een selectiekantoor, enz. Kortom, een brede waaier aan mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

kwaliteit

VIVES staat garant voor de kwaliteit van deze opleiding. We doen dit op basis van het VIVES-referentiekader en het onderwijsbeleidsplan.