Hoe kunnen bord- en gezelschapsspellen in de zorg- en onderwijspraktijk geïntegreerd worden?

Alle vormingen vinden plaats op het SpellenLab in VIVES Brugge Xaverianenstraat. Het nascholingsaanbod wordt jaarlijks aangepast.
Wens je meer informatie over onze navormingen of over onze werking? Stuur gerust een mailtje. Dan helpen we je graag verder!
We organiseren zowel individuele navormingen als navormingen voor teams. Op SpellenLab vind je meer informatie over onze activiteiten.
Kies je workshop
Aan de slag met de beste kleuterspellen in de kleuterklas
Met welke spellen kunnen kleuters zelfstandig aan de slag? Welke spellen bevorderen motorische, sociale en intellectuele vaardigheden? Hoe kan je taal stimuleren met behulp van spellen?
Coöperatieve spellen voor volwassenen
Op verschillende plaatsen kan je 'Escape Room games' spelen... Maar weet je ook dat dit spelconcept 'iedereen speelt tezamen tegen een gemeenschappelijke vijand' (bij Escape Rooms is dit 'de tijd') heel wat vaardigheden traint?
Executieve functies trainen met spellen
In deze vorming bekijken we spellen die inzetten op 3 kern-executieve functies, nl. werkgeheugen, flexibiliteit (omgaan met veranderingen) en inhibitie (eerst nadenken en dan doen).
Oefenen van sociale en emotionele vaardigheden met spel (lagere school)
Overleggen, samenwerken, omgaan met winnen/verliezen ... zijn allemaal vaardigheden die wij van kinderen / jongeren verwachten. Maar wat als je merkt dat deze nog niet zo goed ontwikkeld zijn?
Spellen om te gebruiken in de werking met anderstaligen
Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om (de Nederlandse) taal te stimuleren in het werken met anderstalige nieuwkomers. Hierbij denken we aan typische taalspellen en aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd.
Spellen in de ouderenzorg
Spellen kunnen tal van vaardigheden op peil houden zoals sociale, emotionele, cognitieve en motorische vaardigheden. Goed gekozen spellen zijn ideale hulpmiddelen om de levenskwaliteit van ouderen zo optimaal mogelijk te houden.
STEM oefenen met spel - focus op bovenbouw lager en 1e graad secundair
Onderzoekend, experimenterend leren staat heel nauw in verband met probleemoplossend en creatief leren. Waar ligt de grens?
STEM oefenen met spel met focus op kleuters en onderbouw onderwijs
Via bordspellen leren kinderen redeneren en oplossingen bedenken om de probleemopstellingen op te lossen. Ze leren verschillende denkoperaties toepassen.
Teamwork bevorderen met spellen: positief en krachtgericht werken met teams
Op welke manier kan je een groep, een team ertoe bewegen om in dezelfde richting te kijken, goed samen te werken én positief te communiceren met elkaar?
Zingeving en positieve communicatie stimuleren met behulp van spellen
We focussen op het gebruik van spellen om 'zingeving' (in het algemeen) en 'positieve communicatie' in het bijzonder te stimuleren.