Community Experts Tables
Ronde Tafel der Experts
Op 30 april 2024 is het onderzoeksteam van Cathy Jansens, Karin Laverge en Mieke Van Hecke voor de eerste maal samengekomen met hun nieuw opgerichte Community Experts Tables. Dit concept vanuit het Onderzoeksgebied HR & Organisatie is eenvoudig: we brengen experts samen aan tafel die gespecialiseerd zijn in welzijn op het werk en in het versterken van mensgerichtheid in organisaties.
Leerdorst en impact vergroten
De leerdorst op dit eerste Lerend Netwerk Event blijft bij elke expert nazinderen. Tegelijk is er binnen deze Community ook de bereidheid om - over concullegagrenzen heen - op zoek te gaan hoe ze met meer impact een duurzame harmonie binnen bedrijfsstrategieën kunnen faciliteren tussen people, profit en planet. Leren van elkaar, krachten bundelen en impact vergroten.
Drie doelstellingen waar een onderzoeker alleen maar blij van wordt. Immers, binnen het twee jaar durende onderzoek "Company DNA: the road to human-centered organisations" gaat het onderzoeksteam op zoek naar inzichten en concrete handvaten om die mensgerichte organisatiecultuur duurzaam te verankeren in het DNA van een bedrijf.
Een win-win dus in leren en impacteren!
Output literatuuronderzoek
Een eerste output van het literatuuronderzoek is op dit event gedeeld met de experts: het Mensgericht Organisatie Model - 10 hefbomen. Hulpbronnen die een positieve impact hebben om een organisatiecultuur meer mensgericht te maken.
Terechte feedback van de experten hierbij is:
1) een mensgerichte organisatie is een middel om het doel te bereiken (business), het is geen doel op zich;
2) mensgerichtheid dient ingebed te worden in structuren, systemen en processen opdat het een cultuur kan worden.
Waardevolle input die we samen verder zullen exploreren in het kwalitatieve luik van het onderzoek dat loopt tot augustus 2025.
Onafhankelijk platform Community
Een tweede output van het onderzoek is een platform voor de Community Experts Tables, gefaciliteerd door het onderzoeksteam van VIVES in een onafhankelijke rol. Er is tijdens de eerste Ronde Tafel niet alleen de goesting geproefd om meer en op regelmatige basis samen te komen. Ook de experts zelf hebben nood aan handvaten om hun dienstverlening meer efficiënt te maken.
Om te beantwoorden aan die nood werkt het onderzoeksteam in een volgend academiejaar in co-creatie met de experts een Campagnestrategie uit. Noem het een strategisch plan om organisaties meer bewust en warm te maken voor een 'Human-Centered Company DNA'.
Campagnestrategie
Deze campagnestrategie zal bestaan uit:
1) een menukaart van mensgerichte interventies op individueel, team – en organisatieniveau;
2) een roadmap van maturiteitscomponenten die een leidraad zullen vormen voor experts in de opstart van hun consultancy;
3) keynotes van het onderzoeksteam om de boodschap van en de resultaten uit het onderzoek te verspreiden;
4) een congresdag op 15 mei 2025 waarbij we al onze partners betrekken.
Kom erbij!
Werk jij als B2B consultant rond welzijn & mensgerichtheid op het werk én heb je interesse om bij deze nieuwe Community aan te sluiten? Neem contact op met een van de onderzoekers:
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Interesse in één van bovenstaande thema's? Ontdek onze opleidingen hier: Wellbeing & Vitaliteitsmanagement, HR-support, Business Management & Entrepreneurship en Organisatie & Management.