Tijdens deze studiedag nemen we het Profiel voor inclusief professioneel leren van leraren als vertrekpunt. Concreet zoomen we in op het waarderen van diversiteit, op het ondersteunen van alle leerlingen/studenten en op het samenwerken als onderwijsprofessionals. Prof. Dr. Elke Emmers, onderzoekscoördinator-lector Beno Schraepen en Inclusive Communication Expert Hanan Challouki delen hun inzichten en onderzoeksresultaten omtrent inclusie en inclusief onderwijs. In de workshoprondes trainen we praktijkgerichte vaardigheden om maximaal in te zetten op inclusief onderwijs en elke leerling een echte stem te geven.
Doelgroep
Iedereen die als onderwijsprofessional (ondersteuner, zorgcoördinator, leerlingbegeleider, CLB-medewerker, diversiteitscoördinator, studie- en trajectbegeleider,...) betrokken is bij inclusief basis-, secundair of hoger onderwijs.
Datum
Dinsdag 30 januari 2024 van 9-16.30 u.
Kostprijs
Na inschrijven wordt u per mail uitgenodigd tot betaling van €95.
Plaats
VIVES Brugge, Xaverianenstraat 10, 8200 Brugge.
Programma
- 09.00 u. Onthaal met koffie en ontbijtkoek
- 09.30 u. Welkomstwoord
- 09.45 u. Keynote: Inclusieve Communicatie: essentieel voor een inclusieve werkcultuur (Hanan Challouki)
- 10.45 u. Plenaire sessie: Onderwijsondersteuning geconceptualiseerd (Beno Schraepen)
- 11.15 u. Koffiepauze
- 11.45 u. Plenaire sessie: Omarming van de Mosaic: Verantwoordelijke Inclusiviteit in het onderwijs (prof. dr. Elke Emmers)
- 12.30 u. Middagpauze met lunch
- 13.30 u. Workshops reeks 1
- 14.30 u. Pauze en koffie
- 15.00 u. Workshops reeks 2
- 16.00 u. Netwerkreceptie
Workshops ronde 2: 14.45 u tot 15.45 u.
Ondersteuning vanuit Europees perspectief
- Beno Schraepen
- Alle onderwijsniveaus
- 25 plaatsen
Wat hebben we te leren van andere landen over het ondersteunen van inclusief onderwijs? Dat was de centrale vraag van het ASUMIE KA2-project (Additional Support and Mediaton in Inclusive Education) met 7 partnerlanden (N, BG, I, SL, CZ, P, B/VL). Vanuit de verkenning hoe inclusief onderwijs en ondersteuning verloopt in de verschillende landen, werden o.a. een ‘guide book’ met infographics en een ‘case book’ met goede praktijk ontwikkeld voor iedereen betrokken bij onderwijsondersteuning. Interprofessioneel samenwerken, samenwerken met de thuiscontext, redelijke aanpassingen rond gedrag, mediatie, ... het zijn enkele thema’s die erin werden uitgewerkt. In de workshop gaan we hiermee actief aan de slag.
Spellenlab: executieve functies
- Spellenlab
- Secundair en hoger onderwijsniveau
- 24 plaatsen
Executieve functies zijn verbonden met schoolprestaties, zoals lees- en rekenvaardigheden, probleemoplossend vermogen en de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Wanneer er sprake is van tekorten in EF, heeft dit invloed op vele aspecten van gedrag. Kinderen of jongeren met executieve functieproblemen gaan vaak onderpresteren.
In deze vorming bekijken we kort de theorie rond executieve functies en gaan we daarna aan de slag met spellen.
We voorzien coöperatieve spellen die het samenwerken verbeteren maar ook competitieve spellen en solitaire spellen die kinderen zelfstandig kunnen spelen.
Ontregeld gedrag op school: praktische tools voor hypothesevorming
- Joke Vanhauwaert en Damaris Simoens
- Alle onderwijsniveaus
- 20 plaatsen
Wanneer we geconfronteerd worden met een probleemsituatie, schakelen we vaak snel over naar oplossingen. Helaas wordt daarbij regelmatig vastgesteld dat (langetermijn)effect uitblijft, wat leidt tot de conclusie “dit werkt niet”, of sterker nog: “niks werkt”. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat de gekozen aanpak wel werkte bij de ene leerling, maar daarom niet bij de andere. Dit komt omdat het gedrag hetzelfde is (= hoe het probleem naar buiten komt), maar de onderliggende oorzaak verschillend. Daarom is de fase van hypothesevorming zeer belangrijk, alvorens een mogelijke aanpak uit te werken. Hoe meer je dit samen doet met alle betrokkenen, hoe groter de slaagkans. In deze sessie bieden we een denkkader en enkele tools aan voor hypothesevorming, en gaan we met casussen aan de slag.
Empowerende coaching: het GOL(L)D-concept voor ondersteuning van leraren als reflexive practitioners
- Emma Defoor en Louise Mostaert
- Alle onderwijsniveaus
- 30 plaatsen
Een ondersteuner wordt verondersteld om naast het begeleiden van leerlingen ook het coachen van leerkrachten op zich te nemen. Niet zo evident als buitenstaander. De kans op weerstand is groot en kan zorgen voor onzekerheid bij beide partijen. In deze workshop illustreren we hoe je een leerkracht kan coachen zonder te oordelen of 'tips' mee te geven. Deze methodiek is gebaseerd op het GOL(L)D-concept.
Cognitief sterk functionerende kleuters
- Jana Vermeulen
- Kleuterniveau
- 35 plaatsen
In elke klas zitten er wel enkele: kleuters die op zoek zijn naar wat meer uitdaging of kleuters die al veel meer kunnen dan hun klasgenootjes. Maar ook kleuters die op school helemaal niet opvallen en van wie de ouders komen zeggen dat ze het ‘saai’ vinden in de klas. Je wilt iets doen voor deze kinderen, maar hoe begin je daar aan? Stap voor stap bekijken we hoe we doorheen de dag kunnen zorgen voor een aangepast aanbod. We bespreken hoe je je hoeken kan verrijken, hoe je uitdagende opdrachten kan bedenken bij je thema, hoe je een klassikale activiteit ook aantrekkelijk kan maken voor deze kinderen en nog veel meer.
Geweldloze communicatie: De taal van de giraf en de jakhals
- Claudine Van der Hoogstraeten
- Alle onderwijsniveaus
- 35 plaatsen
Maak jij ook wel eens gebruik van ‘jakhalstaal’ waardoor je -onbedoeld- anderen kritiek geeft, beschuldigt of verwijt? Ervaar je dat die aangeleerde taal verwijdering, (verbaal) geweld oproept en verbinding in de weg staat? Of dat je door dit taalgebruik de verbinding met jezelf kwijt bent?
Zou jij ook graag ‘giraffe-taal’ leren om met mededogen en empathie te luisteren naar de gevoelens en behoeftes van anderen maar ook naar die van jezelf?
Het gebruik van geweldloze communicatie is universeel: bij kleuters, leerlingen en studenten, in de klas, tijdens individuele gesprekken, in team, in werk- en privé context.
Benieuwd naar de taal van de jakhals en de giraf? Goesting om na te gaan waar en wanneer jij jouw jakhals- en giraffe-oren opzet én tips om daar iets aan te veranderen?
Bewust van je eigen impact
- Eline Schepens
- Alle onderwijsniveaus
- 25 plaatsen
Als onderwijsprofessional maken we dagelijks heel wat keuzes zoals: over de leerinhouden die we aanbieden, de voorbeelden die we meegeven, de bronnen die we aanreiken. Ook bij ondersteuning maken we keuzes in de topics waar we op ingaan, de oplossingen die we aanbieden, activiteiten die we organiseren,… Ons eigen referentiekader beïnvloedt die keuzes. Daarom willen we in deze sessie stilstaan bij onze eigen deelidentiteiten, welke we eventueel bewuster inzetten binnen onze onderwijspraktijk en welke niet. We bekijken vanuit welke deelidentiteiten we leerlingen en studenten sneller of minder snel benaderen en hoe we dit ook op andere manieren kunnen aanpakken. Tijdens deze interactieve sessie nemen we jullie mee in het kruispuntdenken.
Cognitief sterk functionerende leerlingen
- Ignace Ryheul
- Secundair onderwijsniveau
- 30 plaatsen
Het begrip "Cognitief Sterk Functioneren" verwijst impliciet naar de onderwijsbehoeften van leerlingen met een grote cognitieve capaciteit en/of leerlingen die al hoge prestaties kunnen voorleggen. Dit sluit bijzonder goed aan bij de kern van onderwijs: inspelen op de leernoden van leerlingen. In deze sessie gaan we dieper in op de mogelijkheden om de cognitief sterke leerlingen in het secundair op hun niveau uit te dagen. Het leert ons ook iets over wat "leren" in de brede zin van het woord betekent...