In dialoog over en voor een inclusieve school

Studiedag met focus op het delen van verhalen en praktijkvoorbeelden vanuit het werken met leergemeenschappen in kleuter, lager, secundair, hoger en volwassenonderwijs. De stem van de leerling, student en/of ouders met een migratie-achtergrond staat hierin centraal.

Programma: 

Deel 1 – 9u tot 10u30

Introductie, deelnemers aan het woord en gastspreker Sahadi Daria, directeur SBS De Apenstaartjes en ex-vluchteling.

Deel 2 – 10u30- 11u30

Parallelsessies lager, secundair en hoger onderwijs met praktijkvoorbeelden

Parallelsessie 1 - Lager onderwijs

  • De stem van anderstalige ouders- goede praktijken - door Nele Degryse (brugfiguur) en Marieke Destatsbader (directrice), Vrije Basisschool Sint-Jozef Kortrijk 
  • Voorstelling e-learning 'Lerarenopleiding Vives schakelt versnelling hoger met de e-module- Nieuwkomers (nog) beter begeleiden op school en in klas' voor toekomstige leerkrachten – door Els Vanobberghen & Stefan Dewitte, Expertisecentrum Onderwijsinnovatie VIVES 

Parallelsessie 2 - Secundair onderwijs 
In gesprek met leerlingen  

  • Socratische gespreksmethode in de klas, door Fatima Afkir, Stad Mechelen   
  • Dialoogdagen in het secundair, door Deniza Miftari, Arhus 
  • Groepsmethodieken: oriëntatie van anderstalige nieuwkomers in de schakelklas, door Frieke Alliet, Huis van het Leren

Parallelsessie 3 - Hoger onderwijs

  • Leergemeenschappen in het hoger onderwijs – Raad van Inspiratie: Ervaringsverhalen door deelnemende studenten VIVES en UCLL vanuit onderzoek rond instroom en doorstroom van studenten met een migratieachtergrond in het hoger onderwijs, met toelichting over het onderzoek door Els Teijsen (UCLL), Helena Calleeuw en Miranda Poeze (VIVES).

Contact: Helena Calleeuw, onderzoeker Expertisecentrum Sociale Innovatie
tel: 0476 74 80 31, mail: [email protected]

Inschrijven kan via onderstaand formulier.

U ontvangt later een link voor deelname.

Deel dit via