VIVES lanceert honours degree voor studenten met bootcamp in Athene en masterclasses met gerenommeerde sprekers
Vanmorgen zijn 12 studenten en hun begeleiders van Hogeschool VIVES vertrokken op bootcamp naar Athene. VIVES organiseert dit academiejaar voor het eerst een zogenaamde honours degree. In het honours degree wordt een selecte groep van 12 excellente studenten geconfronteerd met een maatschappelijk relevante challenge die enkel door een multidisciplinair team van studenten met veel gevoel voor ondernemerszin en out-of-the-box-denken kan worden opgelost. Daartoe gaan ze vanaf 3 september een week lang op bootcamp naar Athene en organiseren ze masterclasses met gerenommeerde sprekers.
“West-Vlaanderen is een provincie van ondernemers. Het is belangrijk dat jongeren deze ‘drive’ al van in het onderwijs meekrijgen. Het initiatief van VIVES past perfect in het provinciale beleid om ondernemerschap te stimuleren: het laten samenwerken van een groep studenten uit heel verschillende opleidingen rond een maatschappelijke nood in West-Vlaanderen, zet hen aan tot creativiteit, engagement, probleemoplossend denken, enz. Een bijzondere ervaring die ze in hun verdere carrière ongetwijfeld mee zullen uitdragen,” aldus Jean de Bethune, gedeputeerde voor economie van de Provincie West-Vlaanderen.
Differentiatie
Het is de kernopdracht van de hogeschool om studenten optimaal te faciliteren in het behalen van een diploma. Daarbij zet VIVES heel wat extra middelen in om studenten die het om één of andere reden wat moeilijker hebben, maximaal te ondersteunen.
In het kader van differentiatie is het echter ook belangrijk om excellente studenten, die een extra uitdaging bovenop hun bachelordiploma wensen, te prikkelen om hun talenten maximaal te ontwikkelen. Het honours degree wil aan deze nood tegemoet komen.
Competenties van de 21e eeuw
In de huidige complexe kennis- en innovatiemaatschappij wordt van studenten verwacht dat ze bovenop de nodige beroepsspecifieke vaardigheden leren om zich te blijven ontwikkelen, dat ze proactief leren omgaan met veranderingen, dat ze zelf kennis kunnen eigen maken en deze kennis autonoom in nieuwe situaties kunnen toepassen. Daarom hecht VIVES extra belang aan het ontwikkelen van competenties van de 21e eeuw zoals probleemoplossend denken, creativiteit, ondernemerszin en kritische reflectie.
Met het honours degree wil VIVES zowel binnen de organisatie als naar de buitenwereld toe een duidelijk signaal geven dat ze haar imago van trendsetter en innovatieve hogeschool verder kracht wil bijzetten.
Samenwerking met externe partners
De studenten werken in het honours degree rond het thema voeding en de uitdagingen daarrond die de toekomst ons brengt. VIVES werkt hiervoor nauw samen met de provincie West-Vlaanderen, VOKA en VLAJO, die het project sterk ondersteunen.
Bootcamp
Ter voorbereiding op hun challenge trekken de studenten van 3 tot 9 september naar Athene op bootcamp. Athene is niet alleen de bakermat van onze moderne samenleving, maar ook van de Griekse agro-industrie. Vanuit het thema voeding is dit een zeer rijke achtergrond om onze studenten te laten werken rond hun challenge.
Daarnaast dwingt de politieke en financiële crisis Griekenland tot creatieve oplossingen en ondernemerszin om de crisis te bezweren. Dit vormt een mooie voedingsbodem voor de studenten van VIVES om ter plaatse getraind te worden in diverse vaardigheden van de 21e eeuw.
Ter plaatse volgen de studenten diverse seminaries (o.a. door VRT-correspondent Bruno Tersago), dagen we hen uit om in interactie te gaan met de lokale bevolking, zoeken we inspiratie voor ondernemerschap bij diverse lokale startups en organiseren we brainstormsessies op unieke locaties (zoals een authentiek oud Grieks klooster).
Masterclasses
Terwijl de studenten hun project in de periode september tot december uitwerken, nemen ze deel aan diverse masterclasses om hun competenties verder aan te scherpen. Deze masterclasses worden gegeven door gerenommeerde sprekers als Peter Bertels, Rudi Vranckx, Tjorven Denorme en Steven Vromman.
Eind december stellen de studenten hun projectresultaten aan pers en publiek voor.