Studenten zorgtechnologie van VIVES winnen eerste prijs op Vlajo Innovatiekamp

Frank Devos
milcobel.png

Twee studenten van VIVES campus Kortrijk, opleiding zorgtechnologie, hebben samen met drie studenten van andere hogescholen de eerste prijs gewonnen tijdens een Innovatiekamp van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen). Namens VIVES gaat het om Nathan D’Haveloose uit Menen en Lucie Van de Looverbosch uit Edegem.

In samenwerking met Resoc-Serr Midden-West-Vlaanderen, POM W-VL, Fabriek voor de Toekomst en Actie voor Starters organiseerde Vlajo op 14 en 15 februari 2017 de 29ste editie van het Innovatiekamp. Een 24 uur lange brainstorm die creativiteit en ondernemerschap bij Vlaamse studenten stimuleert. Meer dan 80 studenten lieten hun creativiteit de vrije loop in het Vlaams Huis van de Voeding Roeselare.

Het Vlajo Innovatiekamp is een unieke ervaring voor studenten, waarbij ze hun creativiteit aanscherpen, probleemoplossend leren denken, leren samenwerken en omgaan met tijdsdruk. Team Milky Balance sleepte de hoofdprijs in de wacht.

Creatieve brainstorm

Meer dan 80 studenten van 8 verschillende Vlaamse hogescholen en universiteiten bedachten in multidisciplinaire teams een oplossing voor een bestaand bedrijfsprobleem van 4 peterbedrijven uit de voedingsindustrie: Alpro, Marine Harvest, Greenyard en Milcobel. Ze werden in hun creatieve brainstorm bijgestaan door professionals en experts uit het bedrijfsleven.

Tijdens een spannende finale presenteerden de teams hun businessconcepten aan een professionele bedrijfsjury. Zij werden beoordeeld op inhoud van het businessconcept, de haalbaarheid ervan, innovatie, creativiteit, teamwork en kwaliteit van de presentatie. Team Milky Balance werd door de jury bekroond met de hoofdprijs. Studenten Lindsey Doms (Erasmushogeschool Brussel – Idea & Innovation Management), Lucie Van de Looverbosch (VIVES Kortrijk – Zorgtechnologie), Jade Piteurs (Odisee – Accountancy/Fiscaliteit), Nikita D’Haen (Hogeschool Gent – Ergotherapie)  en Nathan D’haveloose (VIVES Kortrijk – Zorgtechnologie) bedachten een creatieve aanpak om de naambekendheid van Milcobel te vergroten.

Het winnende concept

De studenten lichten toe: “Om Milcobel bekender te maken bij het grote publiek en daarbij hun duurzame focus in de kijker te zetten, bieden we een totaalconcept aan dat stoelt op drie concrete ideeën: the story, the virtual experience en the pop-up tour. Het verhaal achter Milcobel (the story) leggen we uit aan de hand van een stripverhaal. Op die manier komen klanten en prospects op een laagdrempelige manier in contact met de belangrijkste troeven van het bedrijf. Bij the virtual experience focussen we op het belevingselement binnen een totaal vernieuwde website. Het visuele is daarbij erg belangrijk: een virtual bedrijfstour, virtual reality video’s, een game-element om ook de jongeren doelgroep aan te spreken … De Pop-Up Tour tenslotte bestaat uit een gepersonaliseerde tourbus die reist van stad naar stad en het publiek op een interactieve manier kennis kan laten maken met Milcobel in al haar facetten.

De enthousiaste reacties

Jurylid Dirk van Gaver was vol lof over het concept: “Alle ideeën hebben we geanalyseerd en daarover zijn we aangenaam verrast, want het zijn frisse ideeën die concreet toepasbaar zijn. Bovendien heeft het winnende team het verschil gemaakt in de presentatie en vragenronde van de jury. Daar kwamen ze zeer sterk uit de hoek.”

Het winnende team is unaniem enthousiast over deze ervaring: “Voor ons was het een superfijne ervaring om in multidisciplinaire teams na te denken over een probleemstelling buiten ons ervaringsveld. We hebben tijdens de brainstorm bewust onze out of the box-modus aangezet om heel breed naar oplossingen te zoeken. De ‘Milcobelletjes’ zijn bij ons aan het rinkelen gegaan om vanaf heden innovatief en creatief na te denken bij alle uitdagingen die op ons pad komen. Een aanrader voor iedereen!”

Ook Brigitte Smessaert van RESOC MIDWEST, partner in de organisatie, reageert met enthousiasme: “Het is super om te zien hoe zo’n 80 jonge, echt gemotiveerde studenten in gemengde opleidingsteams samen aan de slag gaan, en daarbij een grote zin voor creativiteit en out-of-the-box denken aan de dag leggen! Een initiatief als het Vlajo Innovatiekamp slaagt erin om echte bruggen te bouwen tussen onderwijs en bedrijfsleven, een concept dat wij ook graag naar de toekomst toe verder willen mee ondersteunen en vorm geven.”

Deel dit via