Nissan schenkt wagens aan autotechnologisch centrum van VIVES campus Kortrijk
Het autotechnologisch centrum van Hogeschool VIVES campus Kortrijk krijgt van Nissan-Europe twee bijzondere voertuigen. Het gaat om een GT-R, een supersportwagen tjokvol technologie en een ware magneet voor autoliefhebbers, en een Leaf, een volelektrische auto. De overhandiging vindt plaats op woensdag 25 februari om 11u in het autotechnologisch centrum van VIVES campus Kortrijk, Steenbakkersstraat 21. Dan worden ook twee nieuwe laadpunten voor elektrische voertuigen voorgesteld.
Beide nieuwe voertuigen zullen worden ingezet in de lessen van het lab voertuigtechnologie voor zowel de opleiding autotechnologie als automotive management. VIVES is trouwens de enige hogeschool in België die naast autotechnologie ook automotive management aanbiedt. Die laatste opleiding is een unieke mix van commerciële en technische skills, of handelswetenschappen aangevuld met techniek.
Hogeschool VIVES beschikt sinds september 2013 op campus Kortrijk over een gloednieuw autotechnologisch centrum voor de opleiding bachelor in de autotechnologie. “Elektrische en hybride aandrijftechnieken worden steeds belangrijker in onze leerlijn. Zo zijn er onze simulatieritten op een 4-wiel vermogenbank met elektrische en hybride voertuigen. De Nissan Leaf is een enorme meerwaarde voor de studenten om in de praktijk te ontdekken hoe die duurzame technologie precies werkt”, aldus docenten van de opleiding autotechnologie.
VIVES investeert zelf ook in zo’n volelektrische Nissan Leaf én in laadinfrastructuur voor elektrische wagens: een openbaar - en dus ook door externen te gebruiken - laadpunt op de parking voor het autotechnologisch centrum en een tweede laadpunt in het atelier. Ook die nieuwe laadpunten worden op 25 februari voorgesteld.
Autotechnologisch centrum
Door het groeiend studentenaantal in de opleiding autotechnologie waren de bestaande gebouwen te beperkt in oppervlakte geworden. Bovendien wou men zich ook verder specialiseren in en uitbreiden naar zware voertuigen, bedrijfswagens en landbouwvoertuigen, wat de noodzaak aan extra ruimte nog meer onderstreepte. Ook de expertise en erkenning die het studiegebied ondertussen op internationaal vlak met haar kenniscentrum over netwerken in voertuigen verworven heeft, maakten de uitbreiding meer dan nodig.
Sedert 2001 gaat het studentenaantal autotechnologie in stijgende lijn. In totaal moeten 15 labogroepen gespreid over eerste, tweede en derde jaar tegelijkertijd aan de slag kunnen, waardoor de bestaande oppervlakte van 1 759 m² moest worden uitgebreid. In het nieuwe gebouw dat naast het gelijkvloers nog twee verdiepingen telt, bedraagt de totale oppervlakte 4 610m². Het gaat dus om een vermenigvuldiging met 2,5 voor wat de autotechnologie-infrastructuur betreft.
Voor het ontwerp tekende architecten- en ingenieursbureau D’Hondt uit Kortrijk. Er was daarbij aandacht voor een uitbreiding van het aantal vermogenstestkamers met inrijmogelijkheden, disciplinelabo’s in aparte ruimtes voor de revisie van machines en koetswerk, een ruimer labo voor vrachtwagens en landbouwvoertuigen, gespecialiseerde labo’s voor CAD, mobiele hydraulica, meettechniek en een apart lokaal voor het kenniscentrum netwerken in voertuigen zoals CAN-eye en LIN-eye. Daarnaast is er ook een binnenparkeerplaats en een magazijnruimte voor de duurdere diagnosetoestellen. Onderzoeksruimtes, zelfstudie- en overlegruimtes voor studenten en werklabo’s voor 12 groepen in geïntegreerde projecten zijn eveneens aanwezig in de nieuwbouw.