Met sTimul zet VIVES volop in op zorgethiek om relaties te versterken. Goed reageren op het appèl van de ander wordt responsiviteit genoemd binnen zorgethiek. Het gaat erom dat we de unieke situatie van elke ander erkennen en daarop inspelen vanuit onze context en eigenheid. We geloven dat responsiviteit zorgt voor warmte en deugddoende relaties.

Onze diensten en onderzoek richten zich op vier belangrijke punten:

  1. Dialoog en reflectie 

    Responsiviteit betekent dat zorgontvangers en zorgverleners (leerling-leerkracht, medewerker-leidinggevende…) constant met elkaar in gesprek zijn en nadenken over de zorg die ze geven en ontvangen. We ontwikkelen creatieve manieren om deze gesprekken te voeren en om kritisch na te denken over onze manieren van verbinden en onze wijze van communiceren.

     

  2. Ethiek van aandacht 

    We willen dat mensen gevoelig blijven – en steeds gevoeliger worden – voor de signalen en feedback, kortweg de reactie van anderen. We experimenteren met unieke leertrajecten die ons helpen om continu te leren van en met de ander waarmee we in relatie staan.

     

  3. Perspectiefwisseling 

    Het is belangrijk om te kijken vanuit het perspectief van anderen en te leren om vaker onze ‘menselijke standaardinstelling’ – de gerichtheid op de eigen behoeften en gevoelens – te verlaten en om onszelf door de ontmoeting met de ander te laten open- of onderbreken. We gebruiken verschillende methoden, zoals simulaties en VR-belevingen, om zorgverleners te helpen zich in te leven in de situatie van anderen.

     

  4. Organisatorische inbedding 

    Om responsiviteit echt te laten werken, moeten er binnen de organisaties bepaalde voorwaarden worden vervuld. We onderzoeken welke organisatorische en leiderschapsaspecten nodig zijn om dit mogelijk te maken.

 

Ervaren is het (werk)woord om responsiviteit aan te wakkeren

sTimul stelt bloot aan de ervaringen van de zorgontvanger (bv. ervaar de beperkingen via het verouderingspak en slechtziende brillen of ervaar dementie via het opzetten van een VR bril Into D'mentia of via forumtheater) gevolgd door een zorgethische reflectie.

Daarnaast gaat sTimul de kant van de zorgverlener exploreren en bieden we de ervaring aan om in dialoog te gaan over moeilijke dilemma's in de zorg aan de hand van de dialoogsleutels uit het boek ('Zorgen zonder je hart te verliezen.' Vanlaere, 2022).

Beschikbaar aanbod:

  1. Omgaan met morele stress
  2. Toepassen van de dialoogsleutels in de hulpverlening
  3. Workshop ervaar dementie via VR
  4. Generatie X,Y, Z: een lettersoep die samen inzet op goede zorg
  5. Inlevingskracht: Zorgethiek door Ervaring (maaltijdzorg)
  6. Het Hart van de Zorg: Ervaar, Begrijp, Verander (verouderingspak en brillen)
  7. Zet in op spontane zorg...
  8. Groeitraject Gedeelde besluitvorming in de verloskundige praktijk

Er kan uiteraard een aanbod op maat uitgewerkt worden. 

Praktijkgericht onderzoek staat hoog in de prioriteitenlijst in de onderzoeksgroep stimul Care Ethics

ETHCOM is de naam van het ERASMUS+ project, geleid door UCLL, waar sTimul samen met de partners uit Finland, Polen en Portugal op zoek gaan naar de ethische competenties van verpleeg- en vroedkundigen om goede zorg te verwezenlijken. 

SupportCare+ is het tweede ERASMUS+ project en zorgt voor ondersteuning van mantelzorgers van personen met dementie en via het ervaren van dementie via VR en worden ze op weg gezet via een zelfzorgwerkboek.

Via een samenwerking met Koning Boudewijn Stichting krijgt relatiegerichte zorg aan de hand van het Tubbe-model een permanente plaats in het zorgonderwijs in gezondheids- en welzijnszorg. Scholen en stagementoren kunnen gratis vorming krijgen hierover. Een E-leerpad komt er aan.

PWO 'Speelse ruimte voor (een ethiek) van spontaniteit'.

'Op(flluisterend: hoe zorgdragers groeien in een ethiek van aandacht die mensen doet ophelderen' i.o.v. Departement Zorg.

Navorming in het posthogeschoolaanbod mag niet ontbreken.

In het postgraduaat zorgethisch coach kan sTimul zich ten volle uitleven in het vormen van stevige zorgethische ankers op de werkvloer. Deze coaches begeleiden medewerkers om hun krachten in te zetten in het omgaan met zorgethische dilemma's en dat zijn er tientallen op een dag. Dit versterkt het engagement omdat de dialoog niet uit de weg wordt gegaan. Meer informatie.

sTimul werkt samen met Continue in postgraduaat geestelijke gezondheidszorg, palliatieve zorg, geriatrie, peri-operatieve zorg, diabeteseducator,...

 

stimullab

Missie en visie

sTimul engageert zich als zorgethisch lab om zorgethiek te introduceren in zorg- en welzijnsorganisaties en in zorgopleidingen aan de hand van ervaringsleren.

De missie van VIVES (drive, connectie en innovatie) vormt een rode draad doorheen de missie van sTimul. In de visie staan onderzoek, onderwijs en maatschappelijke dienstverlening centraal.

Missie

Ont-moeten als drive

sTimul laat zorgprofessionals, studenten en docenten hun professionele drive (terug)vinden door opnieuw meer verbinding te krijgen met zichzelf, met elkaar, met de organisatie, en bovenal met de zorgontvanger en zijn leefwereld. De aandacht gaat daarom uit naar het zorgethisch ont-moeten zodat er ruimte wordt gecreëerd om te komen tot echte verbinding in de zorgrelatie.

Actie-door-connectie

Zorg vergt connectie: het zien staan van de zorgontvanger, aanrakingen, veilige verbinding, wederkerigheid. Bij sTimul willen we zorgprofessionals, studenten en docenten (verder) stimuleren om te handelen vanuit dit soort diepgaande connectie. We zetten resoluut in op het helpen zoeken naar relationele afstemming. Hierbij vinden we het belangrijk dat er wederkerige zorgrelaties ontstaan waar daadwerkelijk verantwoordelijkheid wordt genomen om correct zorgethisch te handelen in vaak kwetsbare situaties.

In relatie staan om te innoveren

In een steeds vernieuwende en veranderende samenleving legt sTimul de basis voor verbindend verbeteren en veranderen via relationele afstemming via dialoog.

Visie

Did-actiek

Via praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek met partners uit zorg en welzijn ontwikkelt sTimul diverse ervaringsgerichte didactieken, vaardigheden en attitudes die zorgethische groei van mensen in organisaties stimuleren. Dat gebeurt via doen, na-denken (over ‘what we did’) en verder-doen.

Touch

In deze methodieken staan het leren ‘aan den lijve’ en het ervaringsgerichte aspect centraal. Sommige didactieken doen mensen letterlijk in de schoenen staan van de ander. Andere brengen vanuit een verschillende invalshoek nieuwe ervaringen mee zoals bijvoorbeeld het ervaren van dementie via VR bril of het dragen van ouderdomspak. Nog andere brengen een leren-van-en-met elkaar en elkaars ervaringen voort zoals bijvoorbeeld een deelname aan een lerende gemeenschap. sTimul brengt steeds een bewogen leerproces op gang. Het ervaringsgerichte aanbod raakt mensen altijd en is daarom zeer effectief op lange termijn. Het zorgt ervoor dat mensen effectief gaan reflecteren over hun huidige zorg en stilstaan over hoe ze dit anders en meer zorgethisch kunnen aanpakken.

Mee met mensen

Elk leerproces is uniek. Elke persoon leert anders. Daarom zoekt sTimul in dialoog met mensen naar welk ervaringsgericht aanbod het beste past. Als sTimul vinden we het belangrijk dat nagedacht wordt over goede zorg gekoppeld aan de concrete werking die er als is. Dit schept de correcte condities om te groeien-van-onderuit en mee-met-mensen.