VIVES lanceert als eerste Vlaamse hogeschool e-learning modules voor zorgkundigen rond bijkomende verpleegkundige handelingen

Frank Devos
verpleegkunde.jpg

Opdat zorgkundigen de wettelijke bevoegdheid zouden verwerven om vijf bijkomende verpleegkundige handelingen te mogen stellen - zoals vermeld in het KB van 27 februari 2019 - dienen zij te slagen voor een bijkomende opleiding van minstens 150 uren. VIVES werkte als eerste hogeschool in Vlaanderen het theoretische luik van deze opleiding uit in de vorm van een e-learningpakket.

Dit gebeurde in opdracht van de Sociale Fondsen en het IFG van FeBi vzw. VIVES biedt een bacheloropleiding verpleegkunde aan op de campussen in Brugge, Kortrijk en Roeselare, alsook op afstand.

Infolearn, aanbieder van een digitale leer- en ontwikkeloplossing, ontwikkelde een digitale leeromgeving. Die kreeg de naam PentaPlus. Hier worden alle e-learning modules, beeldmateriaal, cursus en oefeningen stap voor stap ter beschikking gesteld (www.vormingpentaplus.be). 

Tegen oktober 2020 zal al het leermateriaal beschikbaar zijn. Het gaat hier om het handmatig verwijderen van verharde stoelgang, aanbrengen van verbanden en kousen bij problemen met de bloedsomloop, toedienen van voeding en vocht, toedienen van medicatie en het meten van parameters (temperatuur, pols…).

Volgens Lisa Kerckhof, coördinator van het expertisecentrum zorginnovatie bij VIVES, hebben de e-learningmodules voor deze handelingen diverse voordelen. “Dit is een fantastisch initiatief van de sociale fondsen en het IFG van FeBi, waardoor een grote groep zorgkundigen vrij vlot de opleiding en stage kan doorlopen. Binnen de VIVES Health Care School, die o.a. navormingen organiseert voor verpleegkundigen, streven we naar een optimale kennisoverdracht. Zeker in tijden waar we contactluw met elkaar moeten omgaan, is het (deels) digitaal aanbieden van cursussen en navorming een ideale oplossing om niet aan kwaliteit in te boeten. Dit is dan ook één van de grote voordelen bij deze e-learningmodules.”

De opleiding creëert een win-winsituatie voor zowel de zorgkundige zelf als de zorginstelling. “Zorgkundigen kunnen de opleiding op hun eigen tempo volgen, zonder vast te hangen aan een uitgestippeld lessenrooster. Dit geeft hen de tijd en ruimte om de kennis adequaat te kunnen verwerken. En tegelijkertijd moeten zorginstellingen hun zorgkundigen geen dagen lang op de werkvloer missen aangezien ze deze opleiding zeer flexibel kunnen volgen,” aldus Lisa Kerckhof. 

Deze online theoretische vorming dienen zorgkundigen aan te vullen met een stage van 75 uur op hun werkplaats. Deze stage gebeurt steeds onder toezicht van een verpleegkundige stagementor op de afdeling. Ter ondersteuning van de stage ontwikkelde VIVES ook een stagehandleiding en -checklist. Dit document is ook op de digitale leeromgeving beschikbaar.

Een zorgkundige die alle modules doorlopen heeft, kan zich vanaf oktober 2020 inschrijven voor de digitale eindtest. Pas na het slagen voor deze test ontvangt hij/zij automatisch een bewijs/certificaat via mail. In combinatie met de geslaagde stage kan de zorgkundige vervolgens bewijzen dat hij/zij in staat is om de vijf verpleegkundige handelingen adequaat uit te voeren.

Share on